Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na realizację w systemie “projektuj i buduj” dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 w województwie wielkopolskim, łączących Ostrów Wielkopolski, Ostrzeszów i Kępno. Ich łączna długość wyniesie ok. 30 kilometrów. Istnieje szansa, że zostaną oddane do użytku już w pierwszej połowie 2029 roku.
Droga ekspresowa S11 to jedna z ostatnich dróg szybkiego ruchu przecinających cały kraj, w której do wybudowania pozostały fragmenty odpowiadające więcej niż połowie jej planowanej długości. Trasa połączy docelowo Kołobrzeg z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przez takie ośrodki, jak Szczecinek, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Kluczbork i Lubliniec. Będzie zatem stanowiła istotny impuls rozwojowy z jednej strony dla Pomorza Środkowego, a z drugiej strony dla północnej i południowej części Wielkopolski.
Obecnie realizacja trasy jest najbardziej zaawansowana na zachodniopomorskim fragmencie, który będzie gotowy w całości już w 2026 roku. Dwa lata później będziemy mogli przejechać drogą ekspresową S11 na całej długości w województwie opolskim. Zupełnie inaczej przedstawia się stan przygotowań do realizacji odcinków na terenie województwa śląskiego – dotychczas dla żadnego z nich nie wydano decyzji środowiskowej.
Wyraźnie przyspieszyła natomiast realizacja trasy na terenie Wielkopolski. Podpisano już umowy na realizację w systemie “projektuj i buduj” odcinków pomiędzy Obornikami a Zachodnią Obwodnicą Poznania oraz Kępnem a granicą województw wielkopolskiego i opolskiego. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęły ogłoszenia o dwóch przetargach na realizację na realizację odcinków pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem w systemie “projektuj i buduj”.
Pierwszy przetarg dotyczy realizacji ponad 12-kilometrowego odcinka, łączącego istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego a węzłem Ostrzeszów Północ (bez węzła), na którym przewidziano połączenie z drogą wojewódzką nr 444. Odcinek ten ominie Antonin od strony wschodniej, by następnie przeciąć linię kolejową nr 272 i istniejącą drogę krajową nr 11, kierując się na zachód od Ostrzeszowa. W ramach inwestycji powstanie także 10 obiektów inżynieryjnych, dwa węzły drogowe, Przygodzice i Antonin, oraz Miejsca Obsługi Podróżnych w rejonie miejscowości Bledzianów i Kozły.
Drugi przetarg obejmie natomiast realizację blisko 18-kilometrowego fragmentu pomiędzy węzłami Ostrzeszów Północ i Kępno Północ (wraz z budową obydwu węzłów). Trasa początkowo będzie przebiegała na zachód od Ostrzeszowa, a następnie na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 11. Oprócz przywołanych dwóch węzłów w ramach inwestycji powstanie również węzeł Ostrzeszów Południe. Na fragmencie powstanie także 18 obiektów inżynieryjnych. Co ciekawe, w przypadku każdego z odcinków zaplanowano rezerwę pod trzeci pas ruchu. Oprócz budowy nowych dróg zaplanowano przebudowę istniejących w zakresie kolizji z inwestycją, budowę dróg lokalnych oraz infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Jak wskazuje GDDKiA, wyłonieni w przetargach wykonawcy po zawarciu umów będą mieli 10 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przewidywany czas procedowania tych wniosków określono na 7 miesięcy. Na realizację robót budowlanych wykonawcy mają mieć 22 miesiące, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Jeżeli wszystkie procesy administracyjne i roboty budowlane będą przebiegać sprawnie, kierowcy będą mogli korzystać z obydwu nowych odcinków pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem w pierwszej połowie 2029 roku.