Jest już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik. Wykonawca będzie mógł przejąć plac budowy. Powstanie 11,6 km drogi ekspresowej.
Wykonawcą tego odcinka jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a kontrakt jest wart 1,253 mld zł.
Za tę kwotę powstać ma 11,6 km drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu i pasami awaryjnymi. Na trasie będzie węzeł Żarnowa – Strzyżów, który powstanie na przecięciu z drogą powiatową oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik przy trasie w kierunku Rzeszowa.
Zadaniem wykonawcy będzie także budowa ośmiu estakad, pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Największa estakada ma mieć 1,1 km długości i będzie posadowiona na filarach wysokich na 80 m.
Wraz z drogą ekspresową powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. Będzie on służył kierowcom jadącym S19 do czasu wybudowania sąsiedniego odcinka, tj. Jawornik – Domaradz (obecnie na etapie przygotowania). Potem w śladzie łącznika będzie droga gminna służąca także jako awaryjny wjazd na S19 do wykorzystywania m.in. przez służby ratownicze.
Budowa w tym przypadku będzie prowadzona w trudnym terenie, w którym na przemian występują wzniesienia i doliny, w tym jary z ciekami wodnymi na dnie. Ponadto teren jest podatny na występowanie osuwisk. Ta specyfika spowodowała, że na etapie koncepcji programowej dużo uwagi poświęcono badaniom geologicznym, prowadzony był także monitoring osuwisk. Jak wylicza GDDKiA, wykonano m.in. 765 otworów badawczych o głębokości od 3 do 50 m o 319 sondowań o głębokości do 35 m.
Także górska specyfika powoduje, że okres zimowy na budowie będzie w tym przypadku liczony od 1 grudnia do 31 marca. Ten czas nie wliczy się do okresu budowy, na który przewidziano 43 miesiące.
Odcinek Babica – Jawornik jest częścią szlaku Via Carpatia, która w Polsce ma mieć 700 km, z tego 169 km w woj. podkarpackim. Na południe od tego odcinka gotowa jest trasa od Lasów Janowskich do węzła Rzeszów Południe. Fragment Rzeszów – Babica jest na etapie realizacji (wykonawca szykuje się do rozpoczęcia drążenia tunelu). Na etapie budowy jest także fragment Krosno – Miejsce Piastowe, a na etapie realizacji w trybie projektuj i buduj odcinki Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek oraz dobudowa drugiej jezdni na odcinku Sokołów Małopolski Płn. –Jasionka.
Fragmenty Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz są na etapie przetargu. W obu przypadkach są już oferty, ale nie ma rozstrzygnięcia. W przypadku odcinka Lutcza – Domaradz (z tunelem) przetarg był już ogłaszany trzy razy – inwestor unieważnił dwa postępowania z uwagi na ceny przekraczające zaplanowany budżet.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.