Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała pierwsze trzy umowy z wykonawcami na realizację drogi ekspresowej S8 z aglomeracji wrocławskiej na południe w kierunku Kotliny Kłodzkiej. Nowe fragmenty o łącznej długości na poziomie ok. 33 kilometrów połączą węzły Kobierzyce Północ i Łagiewniki Zachód, zaś łączna wartość kontraktów opiewa na 1,07 mld zł.
W dniu 15 grudnia GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami. Za realizację 7,5-kilometrowego odcinka Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe odpowiedzialna będzie spółka Strabag Infrastruktura Południe, zaś wartość umowy wynosi blisko 310 mln zł. Blisko 14-kilometrowy odcinek Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski zrealizuje PORR za kwotę nieco ponad 401 mln zł. Z kolei ponad 11-kilometrowy odcinek łączący węzły Jordanów Śląski i Łagiewniki Zachód ma zrealizować Budimex, a wartość umowy wynosi blisko 356 mln zł. Harmonogram realizacji prac zakłada oddanie całego fragmentu drogi ekspresowej S8 w 2027 roku. Nowe odcinki będą przebiegały na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 8, z którą połączenie zaplanowano na węźle Łagiewniki Północ.
Jak wskazuje GDDKiA, trwa przetarg na realizację ponad 17-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, a w przyszłym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na 14-kilometrowy odcinek Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie. Ostatni planowany odcinek Bardo – Kłodzko znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W odniesieniu do rzeczonego odcinka nie została jeszcze wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, ponieważ trwają analizy dotyczące połączenia z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Dopiero po ich zakończeniu wybrany zostanie wariant preferowany, dla którego powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Łączna długość wszystkich sześciu odcinków drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem a Kłodzkiem ma wynieść ok. 87 kilometrów.
Jak wskazuje GDDKiA, zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić w 2033 roku. Oznacza to, że bezpieczne, komfortowe i szybkie podróże samochodem z Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej będą możliwe za niespełna dekadę. Docelowo powstać ma również odcinek łączący Kłodzko z granicą polsko-czeską w Boboszowie. W przypadku kontynuacji prac po stronie czeskiej możliwe byłoby stworzenie spójnego ciągu dróg szybkiego ruchu łączących Wrocław, Brno i Wiedeń, co byłoby niewątpliwie dużym impulsem rozwojowym, zarówno dla Dolnego Śląska, jak i Moraw.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.