Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z Mota-Engil Central Europe na realizację liczącego ok. 30 kilometrów fragmentu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim, który połączy Cedzynę z Łagowem. Najdroższa inwestycja drogowa w historii regionu zostanie zrealizowana w systemie “projektuj i buduj”. Kierowcy będą mogli korzystać z nowej trasy już w 2028 roku.
Droga ekspresowa S74 o projektowanej długości ok. 207 kilometrów ma połączyć węzeł Sulejów na drodze ekspresowej S12 w województwie łódzkim z drogą ekspresową S19 nieopodal Niska na Podkarpaciu. Na terenie województwa świętokrzyskiego stanie się główną osią komunikacyjną obok drogi ekspresowej S7, z którą będzie łączyła się w Kielcach. Przebiegająca w osi wschód-zachód trasa zapewni szybkie i bezpieczne połączenie południowo-wschodniej Polski z centralną częścią kraju. Jej przebieg na terenie województwa łódzkiego został już ostatecznie zatwierdzony. Obecnie trwa rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka pomiędzy obwodnicą Opatowa a Niskiem, który powstanie na pograniczu województw świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Działania zmierzające w kierunku budowy drogi ekspresowej S74 najbardziej zaawansowane są jednak na odcinku świętokrzyskim, gdzie niemal cały przebieg znajduje się w fazie projektowej – za wyjątkiem krótkiego odcinka Kielce – Cedzyna, który już istnieje, oraz obwodnicy Opatowa, która znajduje się na etapie robót budowlanych. W dniu 28 marca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 30-kilometrowego fragmentu pomiędzy Cedzyną a Łagowem.
Perypetie wokół wyboru wykonawcy
Wykonawcą inwestycji będzie Mota-Engil Central Europe.
O wyborze oferty w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku lutego. Oferta spółki była najtańsza, choć początkowo została odrzucona i wszystko wskazywało na to, że GDDKiA podpisze umowę ze Stecolem. Ponowienie oceny ofert nastąpiło po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej. Wartość kontraktu wynosi 1,1 mld zł. Jest to zatem najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego.
Ma zostać zrealizowana w terminie 39 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w fazie robót budowlanych w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. W efekcie nowy fragment, jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, powinien być dostępny dla kierowców w pierwszym kwartale 2028 roku. Tym samym będzie można wówczas pokonać trasę z granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego za Opatów wyłącznie drogą ekspresową S74.
Obejście Łagowa, 4 węzły drogowe, 29 mostów i wiaduktów
Odcinek Cedzyna – Łagów będzie przebiegać w przeważającej mierze na północ względem istniejącej drogi krajowej nr 74. Umożliwi także obejście Łagowa – dziś DK nr 74 przechodzi przez centrum miasta. Na nowym fragmencie powstaną cztery węzły drogowe – Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów. W Woli Jachowej powstanie natomiast obwód utrzymania drogi. Parę Miejsc Obsługi Podróżnych zaplanowano w rejonie miejscowości Górno. W ciągu trasy i nad nią powstanie łącznie aż 29 mostów i wiaduktów.
Przewidziano również budowę dróg dojazdowych w celu zapewnienia dojazdu do terenów przyległych. Nie zabraknie także urządzeń ochrony środowiska. Choć szczegółowe rozwiązania zostaną wypracowane w fazie projektowania, wiadomo już, że powstanie ponad trzydzieści przepustów oraz przejście dla zwierząt typu zielony most – wynika to bowiem z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, w ramach której zatwierdzony został ostateczny przebieg trasy.