Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na realizację robót budowlanych w ramach projektu budowy południowej obwodnicy Szamotuł w przebiegu dróg wojewódzkich nr 184 i 187. Inwestycja przyczyni się do usprawnienia podróży w wielu relacjach tranzytowych w północno-zachodniej Wielkopolsce. W przyszłości miasto zyska także obejście od strony wschodniej i północnej.
Szamotuły to liczące ponad 18 tys. mieszkańców miasto powiatowe w województwie wielkopolskim. Ze względu na bliskość stolicy regionu można uznać je za część aglomeracji poznańskiej. Przebiega tędy linia kolejowa nr 351, łącząca Poznań ze Szczecinem. Zbiegają się tu również z pięciu kierunków aż trzy drogi wojewódzkie. Jednocześnie każda z nich przebiega przez centrum miasta, co powoduje szereg uciążliwości dla mieszkańców i wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.
Dlatego Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje wyprowadzenie docelowo całego ruchu tranzytowego poza miasto. W pierwszej kolejności powstanie południowa obwodnica, która połączy drogi wojewódzkie nr 184 i 187 z pominięciem Szamotuł. W lipcu wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk wydała dla budowy nowego odcinka decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dziś natomiast do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na realizację zadania. Przetarg dotyczy wyłącznie robót budowlanych – zamawiający dysponuje już dokumentacją projektową dla inwestycji.
Pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Szamotuł nastąpi po wybudowaniu obejścia miasta od strony wschodniej i północnej w przebiegu DW nr 184. To znacznie większa inwestycja, w ramach której powstanie blisko 12,5-kilometrowy odcinek nowej drogi. Trasa połączy skrzyżowanie południowej obwodnicy z istniejącym przebiegiem DW nr 184 w Piaskowie z miejscowością Gaj Mały na DW nr 185 w kierunku Obrzycka, łącząc się z DW nr 187 w kierunku Obornik i Murowanej Gośliny na północny wschód od Szamotuł.
mat. pras. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich
Południowa obwodnica Szamotuł będzie stanowiła fragment DW nr 187. Nowy odcinek ma liczyć ponad 4,5 kilometra długości. Będzie spełniał standard właściwy drodze klasy technicznej G, co oznacza m.in. nośność do 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra. Jego początek od strony zachodniej zaplanowano w rejonie Gałowa, natomiast połączenie z DW nr 184 przewidziano w Piaskowie. W efekcie możliwe będzie pominięcie Szamotuł w relacji z Poznania do Pniew, czy Ostrorogu i Wronek. Samorząd województwa wielkopolskiego w 2022 roku uzyskał dla inwestycji dofinansowanie państwowe w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Termin zakończenia robót określono na 760 dni, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Całe zamówienie powinno zostać zrealizowane po ostatecznym odbiorze w ciągu 820 dni. Podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości przetargów drogowych w Polsce, także w tym przypadku głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział także dwa kryteria pozacenowe. Możliwe będzie uzyskanie 20% punktów za udzielenie 7-letniego okresu rękojmi (minimalny okres wynosi 5 lat i jest warunkiem ważności oferty). Kolejnych maksymalnie 20% punktów będzie można uzyskać z racji doświadczenia kierownika budowy. Oferty będzie można składać do 27 listopada bieżącego roku do godziny 12:00. Pięć minut później nastąpi ich otwarcie.