Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rusza drążenie tunelu na Zakopiance. Adamczyk: To historyczny dzień

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rusza drążenie tunelu na Zakopiance. Adamczyk: To historyczny dzień
fot. GDDKiA
Dziś wykonawca odcinka Zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą rozpoczął prace związane z drążeniem tunelu. Będzie to najdłuższy dotychczas obiekt tunelowy w Polsce.

Tunel na Zakopiance będzie miał ponad 2 km długości. Przewidziano dwie równoległe komory, pomiędzy którymi będzie przejście awaryjne. W każdej z nich znajdzie się jezdnia z dwoma pasami ruchu. W praktyce oznacza to konieczność wydrążenia 4 km tunelu. Tunele będą drążone w trudnych warunkach geologicznych – w skałach fliszu karpackiego.

– Dzisiaj jest historyczny dzień dla drogowców – skomentował dziś na antenie Radia Kraków minister Infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak zauważył, komory w najszerszym miejscu będą miały ok. 17 metrów średnicy. – –To około pół miliona metrów sześciennych, które muszą być wydobyte metodą górniczą – powiedział minister infrastruktury.

Jak będą drążyć 

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wiąże się z to występowaniem w górze naprężeń i odkształceń.

Drążenie i zabezpieczenie wyrobiska będzie się składało z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną, żeby nie osłabić górotworu, drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu.

Do drążenia, w zależności od typu skał, będą wykorzystane młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe i głowice skrawające.

W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń, które będą monitorowane, na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu. Wykonawca przewiduje wstępną obudowę z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowe wzmacnianie przy pomocy gwoździ i kotew.

Najdłuższy tunel w Polsce

Tunel, którego drążenie właśnie wystartowało, będzie najdłuższym z dotychczasowych tuneli w kraju. W przyszłości palmę pierwszeństwa odbierze mu jednak planowany obiekt tunelowy w ciągu S3 między Bolkowem a Lubawką przy granicy z Czechami. Tam zaplanowano jazdę tunelem długim na 2,5 km.

Tunel między Naprawą a Skomielną Białą powstanie w ramach kontraktu, który GDDKiA zawarła z firmą Astaldi. Umowa warta 968,87 mln zł obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości ok. 3 km, z czego 2,06 km to odcinek tunelowy.
Do wykonania będą także prace związane ze wzmocnieniem podłoża gruntowego w celu uzyskania odpowiednich warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienia stateczności nasypów i skarp. Trzeba też będzie przebudować drogi dojazdowe dla obsługi terenu przyległego.

Na wykonanie prac wykonawca otrzymał 54 miesiące od podpisania umowy (zawarto ją w czerwcu 2016 r.). Oznacza to, że trasa powstanie w 2021 roku. To później niż pozostałe dwa odcinki realizowane w ramach budowy trasy ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką Zdrój.

Pozostałe odcinki

Odcinek Lubień – Naprawa o długości 7,59 km długości zrealizuje konsorcjum IDS-BUD oraz Altis Holding. Na tym fragmencie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych: Lubień i Krzeczów oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim. Wykonawca zrealizuje prace za 521,5 mln zł. Wykona je w ciągu 22 miesięcy (liczonych od czerwca 2016 r.), czyli w 2018 roku.

Fragment ze Skomielnej Białej do Rabki wraz z DK-47 Rabka Zdrój – Chabówka wykona Salini Impregilo. To trasa licząca 6,1 km, na której powstaną dwujezdniowa droga i dwa węzły drogowe: Skomielna Biała i Zabornia. Górzyste ukształtowanie terenu wymusza tu budowę wielu obiektów inżynierskich. Ponad jedna trzecia odcinka będzie poprowadzona na wiaduktach, z których najdłuższy ma mieć 992 metry długości.

Ten kontrakt kosztuje 615 mln zł. Umowa została zawarta w marcu 2016 r. również z terminem realizacji 22 miesiące. Oznacza to, że właśnie tym odcinkiem budowanej Zakopianki między Lubniem a Rabką pojedziemy najwcześniej.

Na wszystkich odcinkach prowadzone są prace. Wykonawcy nie skorzystali w tym roku z przerwy zimowej.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5