Samorząd Województwa Wielkopolskiego przekazał plac budowy pierwszego etapu obwodnicy Szamotuł w przebiegu dróg wojewódzkich nr 184 i 187. Jednocześnie też samorządowe władze poinformowały o złożeniu wniosków o wydanie decyzji na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla dalszego odcinka tej ważnej inwestycji, która ma być poprowadzona w ciągu DW 184.
Rozpoczynająca się budowa inwestycji dotyczy 4,5-kilometrowego odcinka, który będzie przebiegał od miejscowości Gałowo na DW187 do miejscowości Piaskowo na DW184.
Obwodnicę Szamotuł zrealizuję firma Strabag, z którą w lutym
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu podpisał umowę na około 62,8 mln zł. Wykonawca ma 760 dni na zakończenie robót od dnia podpisania kontraktu.
Stopniowe wyprowadzanie ruchu tranzytowego
Szamotuły to stosunkowe niewielkie miasto, bo liczące nieco ponad 18 tysięcy mieszkańców, jednak są miastem powiatowym w bliskiej odległości stolicy regionu – Poznania. Przez miejscowość zbiegają się z pięciu kierunków trzy drogi wojewódzkie, a każda z nich dodatkowo przebiega przez centrum Szamotuł, co nie tylko wpływa na warunki na drodze, ale również jest uciążliwe dla mieszkańców oraz wpływa na ich bezpieczeństwo.
Samorządowe władze dążą zatem do całościowego wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest południowa obwodnica, która połączy drogi wojewódzkiej nr 184 i 187 z pominięciem miasta.
Pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Szamotuł nastąpi po wybudowaniu obejścia miasta od strony wschodniej i północnej w przebiegu DW nr 184.
Prawie 5 km obwodnicy
Południowa obwodnica Szamotuł będzie fragmentem drogi wojewódzkiej nr 187 i będzie liczyć ponad 4,5 kilometra długości. Droga będzie spełniać standard właściwy drodze klasy technicznej, co oznacza m.in. nośność do 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra.
Jego początek od strony zachodniej zaplanowano w rejonie Gałowa, natomiast połączenie z DW nr 184 przewidziano w Piaskowie. W efekcie możliwe będzie pominięcie Szamotuł w relacji z Poznania do Pniew, czy Ostrorogu i Wronek.
Inwestycja jest współfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.