Wykonawcą inwestycji dotyczącej budowy drogi ekspresowej S5 między Szubinem a Żninem jest konsorcjum firm Trakcja PRKiI oraz Intercor. Zaawansowanie rzeczowe realizacji projektu wynosi obecnie ok. 20%, a na budowę wkraczają podwykonawcy. Obiektami inżynierskimi zajmie się firma Gotowski. Łącznie wybuduje ona 15 nowych obiektów, a 5 podda przebudowie.
Zgodnie z założeniami, Trójmiasto, Bydgoszcz i Poznań za dwa lata mają zostać połączone trasą szybkiego ruchu. Jednym z fragmentów tej drogi jest S5 Żnin – Szubin. Ten odcinek liczy 19 km długości, a umowa na jego realizację między bydgoskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a wykonawcą opiewała na 351,971 mln zł.
Ruszają prace podwykonawców
Fragment będzie zawierał wiele ważnych obiektów inżynierskich. – Budowa trasy S5 to największa inwestycja drogowa na Kujawach i Pomorzu – mówi dyrektor d.s. realizacji kontraktów w firmie Gotowski, Paweł Pietraszak. – W ciągu dwóch lat ma powstać ma blisko 130 kilometrów trasy szybkiego ruchu, która zdecydowanie ułatwi poruszanie się nie tylko po województwie. Trasa S5, oprócz tego, że łączy tak duże miasta jak Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk, ma również status drogi międzynarodowej. Na pewno będziemy starali się minimalizować utrudnienia na tym ważnym szlaku. Sprzyjać będzie nam przebieg trasy oraz doświadczenie. Wszystkie obiekty wykonywane będą w technologii żelbetowej – dodaje.
Ważnymi elementem nowej trasy będą 3 nowe węzły drogowe (Szubin Południe, Pałuki i Żnin Północ) oraz rozbudowany węzeł Szubin Północ. W ciągu trasy powstanie łącznie 15 wiaduktów i przejść dla zwierząt, a dodatkowo 5 obiektów zostanie przebudowanych.
Cała S5
Droga ekspresowa S5 łączy Poznań, przez Bydgoszcz, z autostradą A1. Wielkopolski odcinek trasy jest już eksploatowany przez kierowców. W województwie kujawsko-pomorskim droga jest cała w realizacji. Podzielono ją na siedem odcinków, a umowy na projekt i budowę każdego z nich zostały podpisane 12 października 2015 roku.
Obecnie jeszcze dwa z siedmiu odcinków czekają na decyzję zezwalającą na ich realizacją ZRID. Koszt wszystkich odcinków w województwie kujawsko-pomorskim to ponad 2,5 mld zł.