Zapowiadane wcześniej rozszerzenie sieci dróg płatnych objętych systemem eToll zostało przyjęte przez Radę Ministrów. Od 1 listopada opłata będzie obowiązywała na łącznie ponad 5 tys. kilometrów.
Rada Ministrów 22 października przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie rozszerzenia sieci płatnych dróg krajowych lub ich odcinków oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Zgodnie z nim od 1 listopada opłata za przejazd pojazdów powyżej 3,5 tony zostanie wprowadzona na nowych drogach o łącznej długości 1,6 tys. km. To głównie drogi ekspresowe i autostrady wybudowane w ostatnich latach.
Mimo powstawania kolejnych nowych dróg, sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 roku. Tymczasem opłaty za korzystanie z infrastruktury zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego środki trafiają na inwestycje drogowe. Mają być także elementem zwiększania konkurencyjności sektora kolejowego (operatorzy kolejowi ponoszą opłaty za korzystanie z infrastruktury) i jako takie działanie obejmowanie nowych dróg opłatą zostało zapisane jako jeden z kamieni milowych w Krajowym Planie Odbudowy.
Jak przypomina Ministerstwo Infrastruktury, opłata drogowa jest oparta na zasadach „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci” – stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin.
Obecnie w sieci eToll jest 3,6 tys. dróg. Po 1 listopada będzie to przeszło 5 tys. km. Funkcjonujący w Polsce system jest oparty o rozwiązania satelitarne – nie wymaga instalowania urządzeń ani rozbudowy infrastruktury na nowych odcinkach wchodzących do sieci dróg płatnych.
O odcinkach, które będą objęte najbliższych rozszerzeniem pisaliśmy
TUTAJ