Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze poinformował, że realizacja III etapu budowy obwodnicy Nowej Soli zmierza ku końcowi. W efekcie możliwe będzie całkowite ominięcie zabudowy miejskiej w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 315, łączącej miasto z Wolsztynem.
Licząca blisko 39 tys. mieszkańców Nowa Sól to miasto powiatowe w województwie lubuskim, położone niepodal Zielonej Góry. Jest istotnym węzłem drogowym – przebiega tu droga ekspresowa S3, a także kilka dróg wojewódzkich. Obecnie pojazdy przejeżdżające pomiędzy Wolsztynem a drogą ekspresową S3 muszą przemierzyć centrum Nowej Soli. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie za sprawą zmierzającej ku końcowi realizacji III etapu obwodnicy miasta, która powstaje w jego południowo-wschodniej części.
W ramach inwestycji o wartości 36 mln zł powstaje odcinek klasy technicznej G liczący nieco ponad 1,5 kilometra długości, który umożliwi ominięcie ulicy Południowej, przebiegającej wzdłuż parku Kacza Górka i rodzinnych ogrodów działkowych. Co istotne, część nowego fragmentu DW nr 315, przebiegająca przez tereny zalewowe będzie pełniła funkcję zabezpieczenia przeciwpowodziowego. W jego przebiegu powstał bowiem liczący ok. 400 metrów długości nasyp o wysokości 4 metrów. Do jego wykonania użytych zostało aż 150 tys. m3 piasku. Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Realizacja zadania finansowana jest zarówno przez państwo w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (przyznano na ten cel dotację o wartości 23 mln zł), jak i przez samorząd województwa lubuskiego i miejski.
Nowy fragment ma swój początek na rondzie na skrzyżowaniu z ulicą Głogowską. Włączenie do istniejącego przebiegu DW nr 315 znajduje się w rejonie mostu nad Odrą, gdzie zaplanowano czterowlotowe skrzyżowanie. Wzdłuż trasy głównej powstaje również droga rowerowa. Dzięki połączeniu przez ulice Poprzeczną i Wielkopolską możliwe będzie również ominięcie centrum Nowej Soli w relacjach z Wolsztyna do Bytomia Odrzańskiego, Nowego Miasteczka, czy Kożuchowa. W efekcie poprawi się standard życia mieszkańców, zaś ruch pojazdów będzie bardziej bezpieczny i płynny, co przełoży się na poprawę osiąganych czasów przejazdu.
Obwodnica Nowej Soli zgodnie z obowiązującym harmonogramem prac ma zostać oddana do użytku w całości do końca września bieżącego roku. Wiele wskazuje na to, że ostatecznie nastąpi to wcześniej. W przyszłości na poprawę warunków podróżowania pomiędzy drogą ekspresową S3 a Wolsztynem wpłynie także planowana przebudowa DW nr 315 na czterech fragmentach pomiędzy Kolskiem a Lipinami o długości na poziomie 11 kilometrów, co odpowiada 23% liczącej łącznie 46 kilometrów trasy.
Stosowny przetarg został ogłoszony przed miesiącem, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”.