„Zaprojektowanie i budowa obwodnicy miejscowości Gryfino w ciągu drogi krajowej nr 31” realizowane przez konsorcjum firm Roverpol i Rover Infraestructuras dla szczecińskiego oddziału GDDKiA jest na półmetku realizacji.
Prace projektowe przeprowadzono wiosną 2021 roku, decyzję ZRID wydano latem 2022 roku, natomiast przekazanie placu budowy odbyło się jesienią 2022 roku. Właściwe roboty ziemne rozpoczęto w listopadzie 2022 roku.
Obwodnica miejscowości Gryfino będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Łączna długość trasy wynosi 5,4 km. Ze względu na krzyżujące się drogi zaprojektowano cztery jednopoziomowe skrzyżowania typu rondo:
· „Rondo PT” – skrzyżowanie z droga krajową nr 31, ul. Pomorska w Gryfinie,
· "Rondo DW” – skrzyżowanie z droga wojewódzką nr 120, ul. Wojska Polskiego w Gryfinie,
· „Rondo DP” – skrzyżowanie z drogą powiatową nr DP1356Z, ul. Armii Krajowej w Gryfinie,
· „Rondo KT” – skrzyżowanie z drogą krajową nr 31.
Dodatkowo, w ramach projektu zostanie zbudowanych trzynaście dróg dojazdowych, wiadukty, zatoka do ważenia pojazdów, małe i średnie przejścia dla zwierząt. Całkowity koszt opiewa na kwotę 75 mln złotych brutto. Inwestycja jest realizowana w ramach „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”.
Roboty budowlane trwają obecnie na całej długości zaprojektowanej obwodnicy, która ze względu na krzyżujące się z nią drogi została podzielna na odcinki realizacyjne.
Na pierwszym odcinku między rondem PT i DW o długości około 1,2 km zrealizowana została wymiana gruntów, część robót ziemnych związanych z budową nasypów i wykopów, a także przejazd dla pieszych i rowerów W1. Drugi odcinek łączący drogę wojewódzką z drogą powiatową posiada zrealizowany półmaterac geosyntetyczny, warstwy ulepszonego podłoża, przejście dla zwierząt PZś-4 oraz dolne warstwy nasypów.
Na ostatnim odcinku o długości 1,4 km prowadzone są szeroko pojęte roboty ziemne. Zostały wykonane warstwy ulepszonego podłoża oraz warstwa mrozoochronna z mieszanki związanej na rodzie
KT, która uwidacznia już zarys powstającego skrzyżowana. Jednocześnie na całym odcinku zostały usunięte kolizje z infrastrukturą podziemną i naziemną, trwa budowa infrastruktury podziemnej, zbiorników retencyjnych oraz pozostałych obiektów inżynierskich.
W najbliższych tygodniach będą kontynuowane roboty ziemne oraz dalsze prace w zakresie warstw ulepszonego podłoża oraz budowy i przebudowy sieci, a także przystąpienie do wykonywania górnych warstw nasypu oraz układania warstwy podbudowy z kruszywa łamanego.
Wykonawca wszystkie prace prowadzi w sposób minimalizujący uciążliwość dla mieszkańców oraz ruchu pojazdów na przebudowywanych drogach zapewniając ciągłość ruchu pieszych i pojazdów.
Termin zakończenia planowany jest na jesień 2024 r.