Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie węzła na skrzyżowaniu autostrady A4 z drogą wojewódzką nr 986 w rejonie miejscowości Ostrów. Inwestycja zapewni dogodny dojazd z Ropczyc do autostrady A4, odciążając drogę krajową nr 94 w kierunku Dębicy i Sędziszowa Małopolskiego.
Ropczyce to liczące blisko 16 tys. mieszkańców miasto w województwie podkarpackim, będące siedzibą powiatu ropczycko-sędziszowskiego. Przez Ropczyce przebiega droga krajowa nr 94 w osi wschód-zachód oraz droga wojewódzka nr 986 w osi północ-południe. Druga spośród wyżej wymienionych tras przecina autostradę A4, jednak nie jest z nią połączona. Jedynym węzłem na autostradzie A4 na terenie rzeczonego powiatu jest obecnie węzeł Sędziszów, zapewniający połączenie do miasta Sędziszów Małopolski, mniejszego aniżeli Ropczyce.
OpenStreetMap
Dlatego kierowcy przemierzający relacje przez Ropczyce i autostradę A4 muszą korzystać również z DK nr 94, dojeżdżając do węzłów Sędziszów lub Dębica Wschód (w zależności od kierunku jazdy). Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił bowiem przetarg na realizację nowego węzła Ostrów, łączącego autostradę A4 oraz DW nr 986. W efekcie Ropczyce zyskają dogodne połączenie do sieci dróg szybkiego ruchu. Nowy węzeł poprawi także dostęp drogowy do Mielca, w szczególności od strony wschodniej.
Jak czytamy w opisie zamówienia, jego przedmiotem oprócz wykonania nowego węzła będzie także rozbudowa autostrady A4 na odcinku pomiędzy 546,073 a 547,671 kilometrem. Wybrany w przetargu wykonawca będzie odpowiadał za opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i pozwolenia wodnoprawnego oraz wykonanie robót budowlanych. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji została wydana w październiku.
Głównym kryterium oceny ofert będzie cena, podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości przetargów drogowych w Polsce – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu gwarancji i rękojmi za wady. W tym przypadku możliwe będzie przyznanie 40% punktów, jeżeli wykonawca zaoferuje 7-letni okres. Minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, wynosi 5 lat i w przypadku jego zaoferowania żadne dodatkowe punkty nie zostaną przyznane.
Oferty w przetargu będzie można składać do 20 stycznia 2025 roku do godziny 9:00. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 28 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Istnieje zatem duża szansa, że nowy węzeł zostanie oddany do użytku już w 2027 roku. Koszt inwestycji szacuje się na 40 mln zł. Samorząd województwa podkarpackiego uzyskał wsparcie na jej realizację ze środków państwowych w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.