Samorząd województwa opolskiego przymierza się do rozbudowy Ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu, stanowiącego wąskie gardło w układzie komunikacyjnym miasta. W tym celu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ogłosił przetarg na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego dla inwestycji.
Rondo Milenijne to jeden z kluczowych elementów układu drogowego w liczącym blisko 52 tys. mieszkańców Kędzierzynie-Koźlu. Łączą się tu droga krajowa nr 40 oraz droga wojewódzka nr 408 i droga wojewódzka nr 423. Z uwagi na bardzo duży ruch pojazdów notorycznie tworzą się tu korki samochodowe, dlatego rondo stanowi tyleż newralgiczny element układu komunikacyjnego miasta, co wąskie gardło, wpływające negatywnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. W roku 2020, w którym z racji lockdownów aktywność gospodarcza i społeczna była obniżona, średnie dobowe natężenie ruchu na poszczególnych wlotach do rzeczonego skrzyżowania wynosiło od 8,2 tys. do nawet 14,3 tys. pojazdów. Dlatego samorząd województwa opolskiego przymierza się do rozbudowy tego kluczowego skrzyżowania.
OpenStreetMap
Perspektywa realizacji inwestycji nie jest bliska. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ogłosił jednak przetarg na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego dla zadania wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzji ZRID. Wybrany wykonawca będzie również zobowiązany do wsparcia wojewódzkiej administracji drogowej na etapie przetargu na realizację robót budowlanych w postaci udzielania wyjaśnień i odpowiedzi oferentom, a także za wykonywanie usługi nadzoru autorskiego w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową, gdy wybrany wykonawca wejdzie na plac budowy.
Jak czytamy w opisie zamówienia, które dziś zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w ramach inwestycji Rondo Milenijne stanie się rondem turbinowym. W obrębie połączenia DK nr 40, DW nr 408 i DW nr 423 powstanie także węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny oraz obiekt mostowy o konstrukcji łukowej (estakada w ciągu DK nr 40). Zakres opracowania obejmie także infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, mury oporowe, rozbudowę fragmentów DK nr 40 (wraz z budową wydzielonych pasów włączenia i wyłączenia) i DW nr 408, przebudowę istniejących zjazdów oraz budowę nowych łącznic do DW nr 408 i DW nr 423. Wykonawca zaprojektuje ponadto system odwodnienia, oświetlenia drogowe, kanał technologiczny, oznakowanie poziome i pionowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.
Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, także w tym przypadku głównym kryterium oceny ofert będzie oczywiście cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział także dwa kryteria pozacenowe, dotyczące doświadczenia zawodowego projektantów branży drogowej i mostowej. W każdym przypadku możliwe będzie przyznanie z tego tytułu maksymalnie 20% punktów. Oferty będzie można składać do 14 stycznia do godziny 10:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Całe zamówienie powinno zostać zrealizowane do 11 sierpnia 2028 roku.