Rynek Infrastruktury
Mijający rok rozpoczął się od wbijania pali testowych pod nurtową podporę mostu, trwały prace nad fundamentami podpór brzegowych, wykonano główne elementy konstrukcji przejścia podziemnego w ciągu ulicy Rypińskiej. Wykonywano kolejne warstwy nasypów pod nową trasę. Na wysokości ul. Otłoczyńskiej powstawały pierwsze filary wiaduktu kolejowego. Na terenach zalewowych po obu stronach Wisły wbito wszystkie pale fundamentowe pod podpory estakad. Prezydent podkreślił jak ważnym dla realizacji projektu był mijający 2012 rok.
Po tegorocznych pracach wszystkie elementy projektu są wyraźnie widoczne. Rok 2013 przyniesie zwieńczenie całego przedsięwzięcia, ale to w obecnym roku miały miejsce najważniejsze prace. Na placu Daszyńskiego skończono tunel, wyraźnie widoczny jest zarys dróg na poziomie 0, czyli poziomie gruntowym. Widoczny jest kształt estakad łączących brzegi Wisły z mostem: północna jest już gotowa, przy stalowej konstrukcji lewej realizowane są prace wykończeniowe. Do wykonania pozostanie nawierzchnia betonowa. Mostowe prace inżynierskie zrealizowane są w 75%, drogowe w 72%.
Prezydent Torunia mijający rok uznał za udany, a prace mostowe za zrealizowane gospodarnie, rzetelnie i sumiennie. – Był to rok pełen wyzwań. O ludziach, którzy pracują przy realizacji tego ogromnego projektu możemy mówić tylko z podziwem. Pracują naprawdę ciężko i w bardzo ciężkich warunkach. Jestem bardzo zadowolony z tej współpracy. Za ogrom poświęcenia i wytężonej pracy pragnę podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w powstawanie nowego mostu. Życzę wszystkim, by nadchodzący rok przyniósł spokojną realizację kolejnych etapów budowy, a przy tym zadowolenie oraz spełnienie oczekiwań zarówno Generalnego Wykonawcy, jak Inżyniera Projektu i wszystkich mieszkańców miasta – stwierdził Michał Zaleski.
W prace przy budowie przeprawy zaangażowane jest wiele osób, w szczycie tego roku na budowie mostu pracowało prawie 400 osób. Na placu Daszyńskiego linia tramwajowa przebiega już nowym śladem. Kolejnym etapem będzie już układ docelowy. Od mostu do ulicy Rypińskiej wszystko jest już prawie gotowe. Brakuje nam dosłownie 3 tygodni. Jeśli chodzi o prace w nurcie Wisły, ilość jednostek na trasie od Gdańska do Warszawy była największa. Sztuczna wyspa na Wiśle jest już praktycznie gotowa, a wezgłowia czekają już tylko na przęsła. Pozostały jedynie drobne roboty wykończeniowe.
Kalendarium mostowe – 2012 rok
Styczeń
W styczniu wbijano pale testowe pod nurtową podporę mostu, prowadzono prace nad fundamentami podpór brzegowych, wykonano główne elementy konstrukcji przejścia podziemnego pod ul. Rypińską. Przez cały miesiąc trwały dostawy elementów stalowych łuków mostu głównego na plac do scalania i montażu. Wykonywano kolejne warstwy nasypów pod nową trasę. Na wysokości ul. Otłoczyńskiej powstawały pierwsze filary wiaduktu kolejowego. Na terenach zalewowych po obu stronach Wisły wbito wszystkie pale fundamentowe pod podpory estakad.
Luty
Na placu Daszyńskiego zbrojono strop tunelu w ciągu ul. Żółkiewskiego i betonowano kolejne sekcje pylonu Estakady Żółkiewskiego. Trwały intensywne prace w obrębie wiaduktu nad koleją oraz montowano i scalano stalowe elementy estakad. W lutym na most trafiło w sumie 1 400 ton stalowych elementów mostu. Trwały roboty związane z posadowieniem podpór brzegowych mostu. W połowie miesiąca kra na Wiśle spowodowała przerwanie prac w nurcie rzeki. Po ustąpieniu niekorzystnych warunków atmosferycznych, wznowiono roboty drogowe.