Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Rekordowe obciążenia na S19. Tak budują estakadę (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

simetra

Data publikacji:
21-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

GDDKiA w Rzeszowie poinformowała o rekordowych obciążeniach pali posadowienia pośredniego podpór estakady ES-26, która powstaje na odcinku S19 między Babicą a Jawornikiem. Obiekt ten jest najdłuższym na tym odcinku i najwyższym spośród obecnie budowanych w Polsce.

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na budowie estakady ES-26 przeprowadzono próbne obciążenie pali posadowienia pośredniego podpór. Sprawdzenie nośności wykonano metodą belki odwróconej. Pal testowy poddawany jest obciążeniu, którego wartość zwiększana jest do osiągnięcia jego nośności obliczeniowej. Następnie siła nacisku jest stopniowo odpuszczana do zera po czym ponownie obciążana do wyższej wartości. Przemieszczenia rejestrowane są podczas każdego cyklu zmiany obciążenia.

Pozytywny wynik pomiarów

Na jednym z pali estakady wykonano próbne obciążenie dla maksymalnej siły wynoszącej 150% siły o wartości 29600 kN czyli około 2960 ton, co obrazowo odpowiada naciskowi około 500 słoni. Do wywołania takiego nacisku na pal, użyto hydrauliki siłowej, składającej się z siłowników i pomp hydraulicznych. Dla tak dużej siły, jak się okazało po raz pierwszy tak dużej w Polsce, konieczne było także zaprojektowanie i wykonanie specjalnej konstrukcji stalowej. Do jej budowy użyto między innymi 2 szt. belek stalowych o wysokości 2,00 m. Do pomiarów użyto mierników indukcyjnych o dokładności 0,01 mm. Są to jak dotąd, największe w Polsce zaplanowane siły dla tego typu obciążeń pali.

„Przeprowadzone pomiary dały pozytywny wynik co potwierdziło zarówno poprawność założeń projektowych, jak i jakość wykonania. Równie duże obciążenia, tylko na mniejszą siłę, zaplanowano na podporach sąsiednich: 2780 ton na podporze P5 oraz 2810 ton na podporze P3” – zaznacza GDDKiA w komunikacie.

Estakada ES-26

Estakada ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren. Wysokość całej konstrukcji w jednej z osi, która przekracza 80 m.

„Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42,0 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej” – pisze GDDKIA.

Zakres prac na odcinku S19 Babica – Jawornik

W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji

Drogi i autostrady

DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji

simetra 21 lipca 2024

S19: Jawornik – Lutcza  dla konsorcjum Gülermak i Budimex

Drogi i autostrady

Transprojekt zaprojektuje północny wylot S7 z Warszawy

Drogi i autostrady

Można już korzystać z całej obwodnicy Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Zobacz również:

DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji

Drogi i autostrady

DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji

simetra 21 lipca 2024

S19: Jawornik – Lutcza  dla konsorcjum Gülermak i Budimex

Drogi i autostrady

Transprojekt zaprojektuje północny wylot S7 z Warszawy

Drogi i autostrady

Można już korzystać z całej obwodnicy Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5