Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przewaga pozacenowych kryteriów oceny ofert tylko dla wybrańców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
10-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przewaga pozacenowych kryteriów oceny ofert tylko dla wybrańców
fot. hisks, sxc.hu
Proporcja kryteriów oceny ofert na usługi wynosząca 30:70 na korzyść doświadczenia w stosunku do ceny to nieosiągalne marzenie projektantów i inżynierów. GDDKiA owszem, pozwala na dominację metodyki w kryteriach przetargowych, niestety, jedynie w przetargach ogłaszanych na własne potrzeby i czyni to od kilku lat.

Przetargi drugiej kategorii

Od lipca 2014 roku GDDKiA celem poprawy jakości działania inżynierów postanowiła w części przetargów na tej rodzaj usług zmienić kryteria oceny ofert. Cena stanowi 60%oceny ofert, a metodyka 40%. Pytanie, dlaczego zmian dotyczy jedynie części przetargów i dlaczego wybrano tę, a nie inną proporcję.

Co ciekawe, GDDKiA już od co najmniej trzech lat dba o dobrą jakość usług zamawianych na własne potrzeby. We wrześniu 2011 roku szczeciński oddział GDDKiA zamawiając obsługę prawną zaznaczył w ogłoszeniu o zamówieniu, że cena stanowić będzie w 30% decydować o wyborze oferty, natomiast doświadczenie w pozostałych 70%.

Niedawno ogłoszony przetarg na świadczenie usług doradczych o charakterze prawnym w projektach drogowych – w tym projektach drogowych realizowanych w systemie PPP będzie oceniany pod względem ceny i doświadczenia w proporcji 40:60 na korzyść doświadczenia.

W ciągu ostatnich trzech lat GDDKiA ogłosiła również kilka przetargów, w których cena i doświadczenie miały 50-procentowy udział w ocenie ofert. Wszystkie postępowania dotyczyły obsługi prawnej niektórych oddziałów Generalnej Dyrekcji.

Pokrzywdzona branża

– Środowiska inżynierskie czują się pokrzywdzone tak wybiórczym stosowaniem pozacenowych kryteriów wyboru ofert. Nie po raz pierwszy GDDKiA w stosunku do usług, które mają być świadczone bezpośrednio na rzecz pracowników tej instytucji stosuje inne standardy, niż gdy zamawiane są usługi intelektualne dla poszczególnych projektów – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

– Całkowicie niezrozumiałe jest, dlaczego usługi projektowania albo nadzoru nad realizacją inwestycji GDDKiA traktuje tak samo, jak zakup tonera do drukarki. Co do zasady usługa wsparcia technicznego (a taką jest pomoc m.in. prawna przy konstrukcjach PPP) jest tak samo usługą intelektualną jak usługa projektowania, czy nadzoru. Różnią się one charakterem, ale o pozytywnym wpływie na sukces inwestycji decydują we wszystkich tych przypadkach kompetencje personelu konsultanta – kontynuuje ekspert.

Rafał Bałdys pyta, dlaczego drogę może projektować najtańszy projektant, a w obszarze PPP doradzać będzie najbardziej kompetentny podmiot. – GDDKiA powinna poddać swoje działania autorefleksji, bowiem stosując kryterium 60% wagi na rzecz oferty technicznej przyznaje, że dostrzega ryzyka związane z możliwością wyboru taniego i przez to niekompetentnego konsultanta – radzi.

– O tym, że wybieranie projektanta lub inżyniera FIDIC w oparciu o wyłączne kryterium cenowe ma katastrofalne skutki dla wszystkich zaangażowanych w kontrakt wiadomo od dawna, lecz niestety nieśmiałe próby stosowania pozacenowych kryteriów (jedynie dla połowy przetargów na Inżyniera) traktowane są jako eksperymenty. Uważamy, że GDDKiA dzieli sektor usług intelektualnych na równych i równiejszych, przez co systematycznie degradują pozycję firm doradczych i projektowych działających w Polsce. Odbudowa tego sektora zajmie lata – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Bałdys.



Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5