fot. Karol Malczewski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Więcborka. Liczący blisko 6 kilometrów długości nowy fragment w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 241 umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Istnieje szansa, że roboty budowlane w ramach projektu zostaną zrealizowane już w latach 2026-2027.
Więcbork to liczące niespełna 6 tys. mieszkańców miasto w powiecie sępoleńskim w województwie kujawsko-pomorskim. Łączą się tu trzy drogi wojewódzkie, rozchodzące się w trzech kierunkach – DW nr 189, DW nr 241 i DW nr 242. Pierwsze dwie spośród uprzednio wymienionych przechodzą przez obszar zabudowy mieszkaniowej, przy czym o ile DW nr 189 przebiega przez stosunkowo niewielką część miasta, o tyle DW nr 241 przecina cały Więcbork w osi północ-południe, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi. Dodatkowo w wielu relacjach kierowcy muszą wykonać szereg manewrów. Dlatego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy planuje budowę obwodnicy miasta. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji została wydana w grudniu ubiegłego roku przez burmistrza Więcborka Waldemara Kuszewskiego. W ramach tej decyzji został ostatecznie zatwierdzony przebieg trasy – warto dodać, że najdłuższy spośród rozpatrywanych. Nowo wybudowany fragment ominie Więcbork oraz miejscowość Witunia na DW nr 189 od strony zachodniej. Początek nowej drogi zaplanowano na rondzie na południowych obrzeżach Więcborka w rejonie cmentarza komunalnego, gdzie łączą się DW nr 241 (kierunek Nakło nad Notecią) oraz DW nr 242 (kierunek Wyrzysk). Po drodze zaplanowano skrzyżowanie z DW nr 189 (kierunek Złotów) oraz drogą powiatową (kierunek Nowy Dwór).
Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DW nr 241 (kierunek Sępólno Krajeńskie) zaplanowano na północnych obrzeżach Więcborka, za linią kolejową, którą przetnie także kilka kilometrów wcześniej. Obwodnica Więcborka będzie miała blisko 6 kilometrów długości. Nowo powstały układ drogowy umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. W efekcie poprawie ulegną bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Zwiększy się także komfort życia społeczności lokalnej. Choć dziś nie wiadomo, ile będzie kosztowała realizacja inwestycji, istnieje szansa na wsparcie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający weźmie również pod uwagę doświadczenie zawodowe głównego projektanta branży drogowej, za które oferenci będą mogli uzyskać maksymalnie 40% punktów. Oferty w przetargu będzie można składać do 6 maja bieżącego roku do godziny 9:45. Kwadrans później zostaną one otwarte. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Harmonogram inwestycji zakłada realizację robót budowlanych w latach 2026-2027.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.