Dobiegają końca prace przygotowawcze przed budową nowego przebiegu drogi krajowej nr 31, który połączy obwodnicę Gryfina z autostradą A6 w Szczecinie. Liczący ponad 9,5 kilometra długości fragment, dla którego wydano już decyzję środowiskową, umożliwi ominięcie kilku miejscowości. Przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy może zostać ogłoszony w przyszłym roku.
Licząca ok. 138 kilometrów długości droga krajowa nr 31 przebiega wzdłuż Odry przez obszar województw zachodniopomorskiego i lubuskiego, łącząc Szczecin i Słubice przez Gryfino, Widuchową, Chojnę, Mieszkowice i Kostrzyn nad Odrą.
Obecnie na odcinku zachodniopomorskim trasa powstaje w nowym śladzie w ramach projektu budowy obwodnicy liczącego blisko 21 tys. Gryfina. Nowy fragment, który powinien zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku w czwartym kwartale, ominie miasto od strony wschodniej.
To jednak nie koniec zmian, jakie czekają kierowców przemieszczających się DK nr 31 w rejonie Szczecina. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do budowy w nowym śladzie fragmentu pomiędzy obwodnicą Gryfina a węzłem Radziszewo na autostradzie A6 w Szczecinie. W ramach inwestycji przewidziano również przebudowę wspomnianego węzła, który powstał w latach 30. minionego stulecia – dziś w jego obrębie brakuje pasów włączeń i wyłączeń, a parametry łącznic nie spełniają standardów określonych w aktualnie obowiązujących przepisach.
mat. pras. GDDKiA
Co najważniejsze, nowy odcinek o długości ponad 9,5 kilometrów umożliwi ominięcie kilku miejscowości w aglomeracji szczecińskiej – Czepina, Nowych Brynek, Daleszewa i Radziszewa. Dziś DK nr 31 przebiega przez centrum każdej ze wskazanych miejscowości, krzyżując z się z innymi drogami oraz licznymi zjazdami publicznymi i indywidualnymi. Co istotne, aż 80% odcinka z Gryfina do węzła Radziszewo przebiega przez teren zabudowany. Dodatkowo ów fragment jest dość kręty. Mając na uwadze wysokie natężenie ruchu, sytuacja ta nie sprzyja bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego.
Na jakim etapie znajdują się przygotowania do budowy trasy? Jak informuje Głos Szczeciński, po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, co miało miejsce w 2022 roku, trwa aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy węzła Radziszewo. Gdy takowa zostanie zrealizowana, a rząd zapewni finansowanie dla inwestycji, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj”. Nowy odcinek zbudowany w układzie 1x2 będzie spełniać standardy właściwe drodze klasy technicznej GP, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś.
Wśród efektów inwestycji należy wymienić nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawę standardu życia mieszkańców, ale również skrócenie czasu przejazdu w licznych relacjach w południowej części aglomeracji szczecińskiej, uruchomienie nowych terenów inwestycyjnych oraz odciążenie drogi ekspresowej S3. W tym momencie trudno jednak określić perspektywę przekazania kierowcom nowego odcinka. Gdy w 2018 roku ogłoszono przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla inwestycji, zakładano oddanie trasy do użytku w 2026 roku. Wiadomo już, że dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe. Można też się spodziewać, że koszt inwestycji będzie znacznie wyższy niż 80 mln zł, które prognozowano w 2022 roku.