W stolicy Holandii, nad kanałem Oudezijds Achterburgwal, w 2019 roku pojawi się nowa kładka dla pieszych. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie to, że została ona wydrukowana w technologii 3D w całości z metalu. Jest to pierwszy na świecie tak duży stalowy element wydrukowany w technologii 3D. Jego długość to 12 metrów.
Nowoczesna kładka
Projekt jest owocem współpracy takich organizacji jak Lloyd’s Register Foundation, Alan Turing Institute oraz startupu MX3D. Prace nad przedsięwzięciem ruszyły w czerwcu 2015 roku. Dzięki zaangażowaniu specjalistów z wielu dziedzin, w marcu 2017 roku rozpoczął się proces drukowania konstrukcji.
Do stworzenia kładki, której długość to 12 metrów, wykorzystano ok. 1,1 km drutu o całkowitej wadze ok. 4,5 tony. Będzie miała ono jedno przęsło, które w przyszłym roku połączy brzegi kanału Oudezijds Achterburgwal. Jak podaje MX3D – proces drukowania zakończył się, a konstrukcja pozytywnie przeszła pierwszą fazę testów.
– Obecnie brakuje przepisów dla stalowych konstrukcji w technologii 3D. Najważniejsze są więc testy i badania fizyczne, które zapewnią bezpieczeństwo. Kładka zdołała przejść nie tylko próby obciążeniowe, ale także testy numeryczne – mówi prof. Leroy Gardner ze Steel Structures Research Group.
Most testowy
Stalowa kładka dla pieszych będzie potraktowana w dużej mierze jako konstrukcja testowa. Zostanie ona naszpikowana różnego typu czujnikami, które będą zbierać dane dotyczące m.in. naprężeń materiału i oddziaływania na niego różnych czynników zewnętrznych. Dane będą później zbierane i zostaną wykorzystane w przypadku kolejnych projektów.
Drukowanie ze stali
Najbardziej niezwykłe w przypadku tej kładki jest to, z jakiego materiału została ona stworzona. W ubiegłym roku pisaliśmy o przeprawie w holenderskiej prowincji Barabnt. Ona również została wydrukowana w technologii 3D, jednak jej budulcem był beton.
Tym razem materiałem, z którego powstała kładka jest stal. I obecnie jest to największa stalowa konstrukcja na świecie, która została wydrukowana w technologii 3D. Dużą zaletą tego rozwiązania jest m.in. to, że za jego pomocą można tworzyć dowolne kształty. Z tego skorzystali zatem projektanci z Joris Laarman Lab, którzy opracowali futurystyczny kształt przeprawy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.