Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył do Wojewody Podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28. To ostatni krok do przedłużenia obejścia miasta i rozpoczęcia prac budowlanych.
II etap obwodnicy Sanoka realizuje firma Budimex, z którą umowa została podpisana w maju 2024 roku. Wartość umowy – realizowanej w systemie Projektuj i buduj – to 152,3 mln zł.
Wyzwaniem budowa mostu
Blisko trzykilometrowa inwestycja jest zlokalizowana na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok, ale też na terenie gminy Zagórz. Drugi etap obwodnicy ma połączyć zrealizowany już odcinek z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
¬¬Sama droga początkowo przebiegać będzie po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 84, a następnie skieruje się na północ na drugą stronę rzeki. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Poza tym, w ramach inwestycji, powstaną obiekty inżynierskie: pięć mostów, dwa przepusty i mur oporowy. GDDKiA przyznaje jednak, że największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej blisko 290 m i przęśle nurtowym o długości 120 m.
Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Domknięcie obwodnicy
Pierwszy etap obejścia Sanoku został oddany do użytku 30 stycznia 2020 roku. Dzięki temu, ruch tranzytowy został przeniesiony z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Zakończenie drugiego etapu zapewni domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Jest to ważne, ponieważ odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka przebiega przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych.
W związku z tym, budowa nowej drogi wpłynie na poprawę bezpieczeństwa nie tylko kierowców, ale też mieszkańców m.in. poprzez odciążenie układu komunikacyjnego, a także zwiększenie przepustowości dróg.
Dodatkowo, nowa trasa ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i przejść granicznych w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.