Mieszkańcy Częstochowy oraz kierowcy przejeżdżający przez to miasto mogą odetchnąć z ulgą. Zakończyła się przebudowa al. Wojska Polskiego, która umożliwia komunikację z północnym węzłem autostrady A1 i bezkolizyjny przejazd w relacji północ-południe przez prawie całe miasto.
W ramach projektu przebudowano 5,5 km dawnej „Gierkówki”. Powstało 15 nowoprojektowanych obiektów inżynieryjnych, 3 wyremontowano i zbudowano 7 niezależnych murów oporowych. Ww. obiekty obejmowały między innymi 7 kładek dla pieszych i rowerzystów, 3 przejścia podziemne, 4 wiadukty i most przez Wartę.
Wyzwania techniczno-projektowe
Inwestycja realizowana w formule „buduj” postawiła przed wykonawcą szereg wyzwań. Wykonywanie prac w centrum miasta powodowało samo w sobie szereg trudności, poza tym część prac była związana z dokończeniem robót rozpoczętych przez poprzedniego wykonawcę, co również niosło określone ryzyka.
Kontrakt był trudny pod względem technicznym i logistycznym, bowiem obejmował główną arterię komunikacyjną Częstochowy. Żeby zrealizować roboty trzeba było całkowicie zamknąć ruch na Alei Wojska Polskiego, a to wiązało się z utrudnieniami zarówno dla kierowców, jak i dla ekip budowlanych, które w każde miejsce realizacji musiały dostarczyć materiały i sprzęt. Prace były skomplikowane i pojawiały się trudności np. w postaci niezinwentaryzowanego uzbrojenia podziemnego, uciążliwości pogodowych czy rozbieżności i zmian projektowych. Podczas realizacji wprowadzono liczne zmiany, co spowodowało, że NDI ponadprogramowo wykonała blisko sto zmian do projektu, wprowadzonych kartami nadzoru autorskiego.
- Realizowanie projektu po poprzednim wykonawcy stanowiło dla nas największe wyzwanie. Trzeba było wykonać wiele zmian projektowych nie ujętych w dokumentacji, a to wydłużało cały proces, więc czas na budowę szybko nam się kurczył – tłumaczy Jerzy Reda, Zastępca Dyrektora Kontraktu z Grupy NDI. – Mimo to pierwszy odcinek oddaliśmy do użytku na początku grudnia 2023 roku, kolejne sukcesywnie, tak jak pozwoliły warunki pogodowe, do lutego 2024, a ostatnie metry chodnika i ścieżek rowerowych w połowie kwietnia.
Największym wyzwaniem była realizacja wiaduktu WD-4 nad Aleją Pokoju, która była wykonywana pod ruchem. Konstrukcja stalowa obiektu była przywożona nocą i scalana na budowie podczas wyłączenia konkretnych pasów drogowych. Po jej scaleniu wykonano podwieszenie deskowania ustroju nośnego, następnie betonowanie płyty ustroju, roboty wykończeniowe oraz całą konstrukcję półtuneli, składającą się z ram stalowych, na których zamontowano panele akustyczne. Mimo prowadzonych prac, pod wiaduktem zachowano ruch samochodowy i tramwajowy. Dodatkowo, przed rozpoczęciem prac okazało się, że istnieje konieczność wykonania robót dodatkowych, których umowa nie przewidywała, związanych z wzmocnieniem podłoża pod najazdami do wiaduktu WD-4 oraz WD-1 nad ul. Legionów.
Innym wyzwaniem, z którym musiał się zmierzyć wykonawca, jak również inwestor był nadspodziewanie zły stan techniczny kładki K2.
- W zakresie naszego kontraktu mieliśmy m.in. remont kładki dla pieszych K2 nad terenem kolejowym oraz ulicą Rejtana związany z wymianą izolacji i wyposażenia kładki. Niestety, po wykonaniu badań kontrolnych betonu przy udziale ekspertów z Politechniki Śląskiej okazało się, że konstrukcja kładki jest w stanie przed awaryjnym. Zakres prac koniecznych do wykonania był odmienny od założeń pierwotnych i tak duży, że Zamawiający dokonał wyłączenia nam tego remontu z Umowy i planuje ogłosić nowy przetarg. W tej sytuacji wykonaliśmy zakres tylko nad ulicą Rejtana, tj. wyburzenie słupa i przęsła, dobudowaliśmy nowe przęsło, wykonaliśmy klatkę schodową oraz wpięcie pochylni do istniejącej konstrukcji – objaśnia Robert Tuleta, Kierownik Robót Mostowych, Zastępca Dyrektora Kontraktu ds. Mostowych.
Od początku z „wysokiego C”
Mimo wielu nadspodziewanych utrudnień, inwestycję udało się ukończyć w bardzo szybkim czasie.
- Mieliśmy tutaj wszystko, co inżynier drogowy czy mostowy może spotkać w swojej praktyce, a więc kolizje z linią kolejową, tramwajową, ulicami, ciągami pieszymi czy rzeką, różnorodne rozwiązania drogowe i mostowe. Termin, który wyznaczył Inwestor, był bardzo ambitny. Zwyczajowo tak trudne projekty realizuje się w dwa, a nawet trzy sezony budowlane. My zrealizowaliśmy go w nieco ponad rok, w dobrej jakości i przy zachowaniu bezpieczeństwa pracowników, pieszych i kierowców. Nasz zespół wykonał fantastyczną pracę, wykazał się
determinacją i ponadprzeciętnym zaangażowaniem– dodaje Paweł Zawiła, Dyrektor Kontraktu z Grupy NDI.
Zakres inwestycji był imponujący, o czym świadczą liczby: wykonano 250 tys. m2 podbudowy, 110 tys. t. warstw bitumicznych, 30 tys. m2 ścieżek rowerowych, 25 tys. m2 chodników. Wybudowano też 11 km kanalizacji, 2 km gazociągu, 1 km wodociągów i 7 km ekranów akustycznych.
- Zaczęliśmy z „wysokiego C”. W okresie jesienno-zimowym, w którym rozpoczęliśmy prace na tym projekcie, na budowie pracowało około 300 osób. Latem oraz jesienią zaangażowanych było już prawie 600 osób i 200 jednostek sprzętowych. To jedna z największych budów, jakie prowadziłem – mówi Tomasz Kawalec, Kierownik Budowy.
Przebudowa Al. Wojska Polskiego w Częstochowie to jedna z największych inwestycji drogowych w mieście, dzięki której powstał nowy kręgosłup komunikacyjny dla tego regionu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.