Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że od 28 września kierowcy mogą jeździć całym 50-kilometrowym odcinkiem autostrady A18 między granicą polsko-niemiecką a granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego. W połowie października, po zakończeniu prac na odcinku dolnośląskim, cała 70-kilometrowa autostrada A18 osiągnie docelowy standard.
Jak informuje zarządca państwowej sieci dróg, z dniem 28 września oddano do użytku 16-kilometrowy odcinek autostrady A18 między Iłową a granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego.
Umowa na realizację prac budowlanych została podpisana w styczniu 2021 roku, przy czym nie polegały one na budowie nowej autostrady, a kompleksowej modernizacji istniejącej.
Po pierwsze, wymieniono zdegradowaną nawierzchnię południową – nowa umożliwi przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś. Po drugie, przebudowany został węzeł Iłowa. Zbudowano również pięć nowych obiektów mostowych. Ponadto powstały drogi serwisowe i wewnętrzne, czy też zjazdy i przejazdy awaryjne. Prace objęły w końcu budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.
Autostrada A18 łączy autostradę A4 z niemiecką siecią autostrad, zapewniając najszybsze połączenie z Wrocławia i Legnicy do Cottbus i Berlina. Jej standard pozostawiał jednak przez lata dużo do życzenia. – Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Warto dodać, że nowa nawierzchnia powstała również w technologii betonowej. Kontrakt o wartości 175 mln zł zrealizował Budimex.
Blisko dwadzieścia lat... czekaniaOprócz wspomnianego oddania do użytku zmodernizowanego odcinka GDDKiA uzyskała również pozwolenie na użytkowanie w odniesieniu do 600-metrowego odcinka łączącego węzeł Olszyna i most graniczny na Nysie Łużyckiej. Na połowę października zaplanowano natomiast oddanie do użytku odcinka między granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego a węzłem Golnice na wysokości Bolesławca i Szprotawy.
Proces dostosowywania autostrady A18 do odpowiednich standardów, właściwych współczesnym drogom szybkiego ruchu, był niezmiernie długi. Pierwsze prace w tym zakresie realizowano już w latach 2004-2007, co oznacza, że na zakończenie modernizacji stosunkowo krótkiego odcinka kierowcy czekają już blisko dwadzieścia lat.