Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejsze oferty w przetargach na prace przygotowawcze na dwa odcinki nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 na Podkarpaciu. W obu przypadkach wskazano firmę Promost Consulting. Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze jeden fragment DK9.
Przy braku odwołań od dokonanego wyboru i po wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania, możliwe będzie podpisanie umów z wykonawcą. GDDKiA przy wyborze brała pod uwagę cenę (60 procent oceny) oraz doświadczenie głównego projektanta drogowego (20 proc.), doświadczenie zespołu geologicznego (10 proc.) i doświadczenie zespołu środowiskowego (10 proc.).
Trzy odcinki nowego przebiegu DK9
Przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej na trasie od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 został podzielony na trzy części.
Oferta firmy Promost Consulting okazała się najlepsza w dwóch rozstrzygniętych przypadkach.
Pierwszy z nich to liczący około 11 kilometrów fragment od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej, który został wyceniony przez wykonawcę na ok. 3,68 mln zł. Drugi to natomiast 14-kilometrowy odcinek od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na A4. W tym przypadku oferta wykonawcy opiewa na ok. 4,47 mln zł.
Trzeci fragment przebiega od S74 do obwodnicy Nowej Dęby i mierzy ok. 19 kilometrów. W tym przypadku cały czas trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty. W przetargu wpłynęło ich dziesięć, a GDDKiA przewidziała na ten cel ok. 7,58 mln zł. Najtańszą propozycję złożyło biuro Databout – 6,09 mln zł. W budżecie Generalnej Dyrekcji mieści się jeszcze jedna propozycja. Tę złożyła firma Multiconsult Polska o wartości ok. 7,37 mln zł.
Lepsze warunki dla transportu północ-południe
DK9 jest ważną drogą w kontekście transportu na kierunku północ-południe. Jej obecny przebieg jednak jest uciążliwy dla obszarów zabudowanych z uwagi na duże natężenie ruchu tranzytowego. Utrudnia to płynność przejazdu i zakłóca spokój oraz bezpieczeństwo lokalnych mieszkańców.
Droga nie może być rozbudowana z uwagi na krzyżowanie się z nią wielu dróg niższych klas oraz zagospodarowania terenu wzdłuż aktualnego przebiegu. Dlatego zdecydowano się na jej nowy przebieg.
W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowych odcinków DK9, przyszły wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Dokumentacja projektowa i uzyskanie decyzji środowiskowej będą niezbędne, by przejść do prac przygotowawczych w zakresie koncepcji programowej. Na jej podstawie natomiast określony zostanie zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Dodatkowo, w ramach zapewnienia ciągłości przebiegu DK9, przygotowywane są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. W obu przypadkach trwają prace nad uzyskanie DŚU. Łącznie trasa – wraz z obwodnicami – liczyć będzie około 60 kilometrów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.