Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie wybrał firmę, która ma opracować dokumentację projektową dla drogi wojewódzkiej, która docelowa wyprowadzi ruch z Wołomina. Nowa trasa ma poprowadzić od miejscowości Czarna w pobliżu węzła na S8 do drogi krajowej nr 2 w miejscowości Nowy Konik w gminie Halinów.
Inwestycja jest planowana w ciągu drogi wojewódzkiej nr 635. Zadaniem wykonawcy opracowań będzie przygotowanie dokumentacji dotyczącej badań i podłoża budowlanego, dokumentów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz koncepcji programowej.
Przetarg na to zadanie ruszył w marcu tego roku. MZDW otrzymał 7 ofert w kwotach od nieco ponad 4,5 mln zł do 14,6 mln zł przy planowanym budżecie na poziomie 11,261 mln zł. Jako najkorzystniejsza została wskazana oferta najtańsza złożona przeze firmę Eko5Tech z Warszawy (4,537 mln zł). Pozostali wykonawcy mają jeszcze czas na ewentualne złożenie odwołań. Jeśli nie wpłyną, umowa wybranym projektantem zostanie podpisana. Potem będą 24 miesiące na jej realizację.
Nowa droga nr 635 – północno-wschodnia obwodnica Wołomina ma być jednojezdniową drogą klasy G. W przypadku gdy na etapie projektowania zostanie stwierdzona zasadność realizowania wariantu dwujezdniowego, to taki wariant zostanie wzięty pod uwagę.
Wyświetl większą mapę
Droga ma się zaczynać od włączenia do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 635 z ul. Boryny (droga powiatowa nr 4311W). Samo skrzyżowanie – w zależności od potrzeb zostanie rozbudowane, ewentualnie przebudowany zostanie sam wlot ul. Boryny.
Na terenie gminy Wołomin droga tunelem w ciągu drogi wojewódzkiej lub wiaduktem przekroczy linię kolejową nr 6 (Zielonka - Kuźnica Białostocka) a także nowym skrzyżowaniem z projektowaną obecnie drogą wojewódzką nr 634 pomiędzy skrzyżowaniem ul. 1 Maja z Al. Niepodległości w Wołominie a skrzyżowaniem ul. Szosa Jadowska z ul. Ogrodową w miejscowości Duczki.
Na terenie miasta Zielonka nowa droga ma być poprowadzona w dotychczasowym przebiegu drogi powiatowej nr 4351W relacji Zabraniec - Okuniew. W Okuniewie DW-635 przetnie się z drogą wojewódzką nr 637.
Dalej – na terenie gminy Halinów – droga przetnie linię kolejową nr 2 (Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki – Siedlce). Tu również do rozstrzygnięcia pozostaje budowa tunelu lub wiaduktu w ciągu drogi wojewódzkiej. Na końcu włączy się do drogi krajowej nr 2 w miejscowości Nowy Konik – budowa nowego skrzyżowanie planowana jest w rejonie skrzyżowania DK-2 z ul. Stołeczną i Zapaśników.
Projektant przygotuje rozwiązania projektowe dla czterech wariantów, w tym jeden to wariant bezinwestycyjny, jeden zakładający powyższy przebieg trasy w wariancie jednojezdniowym (to ma być wariant podstawowy) i jako kolejny wariant jego odpowiednik w wariancie dwujezdniowym. Ostatni wariant to tzw. autorski, który może powstać na etapie prowadzenia prac projektowych i uwzględniać odcinkowo przewidywany przebieg.
Jeśli umowa z projektantem zostanie podpisana, będą 24 miesiące na jej realizację.
Droga w przyszłości powinna odciążyć z ruchu centrum Wołomina, gdzie kumuluje się ruch pojazdów zjeżdżających na węźle Wołomin z drogi ekspresowej S8. Przyczyni się także do odciążenia DW-634 przez Zielonkę w stronę Warszawy. Jednocześnie trasa zapewni lepsze skomunikowanie z autostradą A2.