Rynek Infrastruktury
W uzasadnieniu projektu czytamy, że do tej pory lokalizacja urządzeń była wyznaczana w oparciu o analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak nie pozwala to weryfikować zasadności umieszczenia fotoradarów, które zainstalowano zanim wprowadzono powyższe przepisy, czyli przed 17 czerwca 2011 roku. Co więcej, przepisy nie obowiązują urządzeń, które użytkują inne podmioty niż Inspekcja Transportu Drogowego.
Projekt rozporządzenia powstał jako odpowiedź na oczekiwania społeczne dotyczące prawidłowości lokalizowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących prędkość na drogach. Zakłada on cykliczny okres weryfikacji zasadności lokalizacji fotoradarów, a czynności będą prowadzone co 40 miesięcy.
Ministerstwo liczy na to, że projektowane przepisy pozwolą bardziej efektywnie wykorzystywać stacjonarne fotoradary i pozwolą wyeliminować te lokalizacje, które służą jedynie celom komercyjnym.
Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział niedawno audyt lokalizacji fotoradarów, również tych gminnych. – Do końca lipca przeprowadzimy audyt wszystkich gminnych fotoradarów co do racjonalności ich posadowienia w danym miejscu – mówił szef resortu transportu.