Na razie nie wiadomo jaki będzie zakres finansowy, ani rzeczowy zapowiedzianego w czasie kampanii wyborczej programu stu obwodnic. Z informacji przekazanej przez wiceministra infrastruktury Rafała Webera wynika, że jego realizacja jest planowana na najbliższą dekadę.
Program budowy 100 obwodnic to jedna z deklaracji, które padły w czasie zakończonej kampanii wyborczej. Zapowiedź budowy tras, które wyprowadzą z miast i miejscowości ruch tranzytowy padła z ust premiera Mateusza Morawieckiego. O szczegóły tego planu pytał w Sejmie poseł Cezary Grabarczyk.
– Na etapie, na którym jesteśmy, nie możemy wymienić konkretnych inwestycji, które będą w nim zawarte, ani określić finansowego zakresu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Natomiast ogólnym założeniem będzie budowa nowych obejść miejscowości, tam gdzie uzasadniają to ważne czynniki ruchowe, ale też czynniki społeczne – stwierdził przedstawiciel resortu infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg. – Planujemy, że program stu obwodnic będzie miał zarysowany horyzont czasowy do końca 2030 r. – dodał.
Konkretny wykaz inwestycji, które mogłyby wejść do programu wraz z harmonogramem ich realizacji jest dopiero przygotowywany. W powstającym programie mają się znaleźć inwestycje, dla których został już przeprowadzony proces przygotowawczy, ale też i takie, gdzie trzeba go dopiero rozpocząć – wynika z informacji przekazanych przez Rafała Webera.
– Zapowiadacie budowę stu obwodnic, a nie radzicie sobie z budową tych, które są w trakcie realizacji – mówił w Sejmie poseł Cezary Grabarczyk. – Co z obwodnicą Częstochowy? Co z południową obwodnicą Piotrkowa Trybunalskiego, S12? Tam jest dopiero decyzja środowiskowa. Co z zachodnią obwodnicą Łodzi, której realizacja już jest opóźniona o trzy lata? Co z południową obwodnicą Warszawy? Co z obwodnicą Kołbieli? Co z obwodnicą Koszalina i Sianowa? Co z obwodnicą Sępólna i Kamienia? – pytał.
– Proces inwestycyjny to nie jest wypiek chleba, w przypadku którego gdy wychodzi zakalec, to po prostu ten zakalec się odkłada, wkłada się kolejny chleb do pieca i wyrób za pół godziny jest gotowy – ripostował wiceminister. – Faktycznie musimy się borykać z pewnymi problemami, które nie są zależne ani od ministra infrastruktury, ani od inwestora – stwierdził.
Odniósł się do przykładu obwodnicy Wałcza, gdzie 14 października doszło do zerwania umowy ze wskazaniem na winę wykonawcy. W styczniu tego roku zaawansowanie prac na tym kontrakcie wynosiło 81,7 proc. Do września wzrosło do 85,4 proc., przy czym w miesiącach letnich, od maja do sierpnia, najlepszych z punktu widzenia robót budowlanych, postępu nie było w ogóle.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.