Partner serwisu
Drogi i autostrady

Profesor Siemińska-Lewandowska: Nie oszczędzajmy na rozpoznaniu geologicznym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

GR

Data publikacji:
03-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Profesor Siemińska-Lewandowska: Nie oszczędzajmy na rozpoznaniu geologicznym
fot. GDDKiA
Do przeprowadzania rzetelnego rozpoznania geologicznego przed rozpoczęciem budowy tuneli zachęca inwestorów profesor Anna Siemińska-Lewandowska z Politechniki Warszawskiej, która była jedną z uczestniczek debaty poświęconej wyzwaniom w budowie tuneli.

W Polsce powstaje coraz więcej tuneli, a do ich budowy wykorzystywane są coraz bardziej zaawansowane technologie. Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że na koniec 2020 roku w Polsce w budowanych było 9 tuneli o łącznej długości około 14 kilometrów.

Wiesław Sowa, zastępca dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA przewiduje, że tendencja do budowania tuneli w dalszym ciągu będzie rosnąć, zwłaszcza na terenach podgórskich, górskich czy w dużych miastach. – Przez najbliższą dekadę przybędzie nam około 25 kilometrów tuneli w ciągach dróg zarządzanych przez GDDKiA. To jest kierunek, który pozwoli nam komfortowo przeprowadzać ruch samochodów po trasach ekspresowych czy drogach krajowych – ocenił i wyjaśnił, że coraz częstszą budowę tuneli wymusza rosnący ruch na drogach.

Tunele są budowane różnymi metodami. Profesor Anna Siemińska-Lewandowska, kierownik Zakładu Geotechniki, Mostów i Budowli Podziemnych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej wyjaśniła, że obecnie stosowane są trzy techniki: odkrywkowa, z wykorzystaniem tarczy zmechanizowanej i tzw. metoda austriacka (wykorzystuje cały górotwór jako konstrukcję nośną tunelu). – Wybór techniki zależy od geologii oraz uwarunkowań środowiskowych. W Polsce stosujemy różne metody, np. budowa tunelu pod Martwą Wisłą stała się przyczynkiem do wykonania tunelu w Świnoujściu z zastosowaniem tarczy zawiesinowej – zauważyła.

Profesor podkreśliła, jak ważną rolę w budowie tunelu odgrywa rozpoznanie geologiczne. Apelowała, aby na nim nie oszczędzać. – Od bardzo dobrego rozpoznania podłoża zależą bezpieczeństwo robót, dobór metody, szybkość i koszt wykonania danego obiektu – wyliczała i przypomniała, że „kiedyś na rozpoznaniu robiło się pewne oszczędności”.

Prof. Marek Cała z Wydziału Górnictwa i Inżynierii Akademia Górniczo-Hutniczej w Krakowie sprecyzował, że dobór metody budowy tunelu „zależy od tego, skąd mamy wyjść i gdzie chcemy dotrzeć”. – Jeśli tunel leży pod terenami rolnymi, leśnymi, ma długość około 2 km, to możemy rozpatrywać stosowanie tarczy. Jeśli mamy krótki tunel - będziemy rozważać metodę odkrywkową. Jeżeli warunki są nietypowe, jak np. w Lalikach (tunel pod Sobczakową Górą w ciągu S1 na Śląsku – aut.), najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie obiektu za pomocą metody austriackiej – wyjaśniał.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Intermodal i logistyka

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Intermodal i logistyka

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5