Nadal czekamy na zawarcie umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pod Świną. Do podpisania kontraktu miało dojść na początku lipca br., ale wykonawca, firma Astaldi, potrzebowała więcej czasu na dopięcie szczegółów formalno-prawnych. Teraz prezydent Świnoujścia traci cierpliwość. Według komunikatu, jeśli umowa nie zostanie podpisana w najbliższy piątek (3 sierpnia) to zaproszona do podpisania kontraktu zostanie firma Porr. Z informacji Astaldi wynika, że rozmowy dotyczące gwarancji bankowych nadal trwają.
Umowa przełożona
Według czerwcowych planów umowa na realizację tunelu pod Świną miała zostać zawarta
5 lipca br. Jak jednak
poinformowaliśmy 4 lipca br. – wykonawca potrzebował jeszcze ok. dwóch tygodni.
– Ze względu na wysoką wartość kontraktu, dziewięcioletni okres zabezpieczenia oraz na złożoność techniczną zadania, która wymagała szczególnej analizy oceny ryzyka ze strony konsorcjum banków zaangażowanych w przygotowanie gwarancji należytego wykonania niezbędnej do podpisania umowy, jestem zmuszony z przykrością poinformować, że spółka, której jestem prezesem, nie jest w stanie dotrzymać wyznaczonego terminu podpisania umowy – mówił wtedy cytowany w komunikacie prasowym prezes Paolo Astaldi.
Później, 19 lipca br. wybrany wykonawca kolejny raz poprosił o przesunięcie terminu podpisania umowy. Jak podaje Świnoujście – zapewniał wtedy, że będzie gotowy do końca lipca i do tego czasu uzyska bankową gwarancję należytego wykonania, której wartość wynosi 10 proc. wartości kontraktu (czyli ponad 72,7 mln zł).
Koniec cierpliwości
Niestety, jak informuje miasto, wiadomości dotyczących wyznaczenia podpisania umowy na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu pod Świną ze strony konsorcjum Astaldi aktualnie brak. W tej sytuacji Prezydent Miasta Świnoujście wezwał konsorcjum do podpisania tejże umowy, wyznaczając termin na najbliższy piątek 3 sierpnia.
– Firma Astaldi do wtorku nie przedłożyła wymaganej gwarancji należytego wykonania umowy, ani żadnych innych wyjaśnień. Wezwaliśmy więc Astaldi do przedłożenia gwarancji i podpisania umowy w piątek 3 sierpnia o godz. 15. Jeśli się nie stawią na rzecz Miasta przechodzi wadium w wysokości 10 mln zł. My z kolei w przyszłym tygodniu zaprosimy do podpisania umowy konsorcjum, którego liderem jest firma Porr S.A. – informuje zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
Do sytuacji odniósł się przedstawiciel włoskiej firmy. – Rozmowy na temat gwarancji z konsorcjum banków prowadzi centrala naszej firmy w Rzymie. Jeśli otrzymamy informację na ten temat to niezwłocznie ją przekażemy, zarówno zamawiającemu jak i w ogólnym komunikacie – informuje rzecznik prasowy Astaldi, Mateusz Witczyński.
Duża inwestycja
Budowa tunelu między wyspami Uznam i Wolin to jedna z najbardziej wyczekanych inwestycji w regionie. Mieszkańcy czekają na nią od lat. Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wymienione wcześniej wyspy, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
W przetargu na budowę tunelu pod Świną zwyciężyło włoskie konsorcjum firm Astaldi i Ghella. Wartość umowy ma wynosić 727,098 mln zł. Według kontraktu na projekt oraz budowę infrastruktury Wykonawca będzie miał 48 miesięcy.
Konsorcjum, które w przypadku ewentualnego odstąpienia od podpisania umowy przez firmę Astaldi składa się z firm Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol, które wyceniło prace nad 793,186 mln zł.
Inwestycja obejmuje odcinek długości 3,4 km, w tym sam tunel będzie miał 1,44 km. Przewidziano jednorurowy tunel drążony o średnicy wewnętrznej 12 metrów. W tunelu poprowadzona zostanie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni zaplanowano galerię ewakuacyjną.