Partner serwisu
Drogi i autostrady

Prezes SIDiR: Decyzja o zmianie technologii budowy dróg to absurd

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Prezes SIDiR: Decyzja o zmianie technologii budowy dróg to absurd
fot. GDDKiA
Decyzja zakomunikowana przez panią Ewę Tomalę-Borucką, pełniącą obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, podległym Oddziałom po raz kolejny udowadnia, że w tej rządowej agencji nie ma osób z wizją i merytoryczną wiedzą w zakresie budowy spójnej sieci dróg. Podjęcie takiej strategicznej - dla całej gospodarki - decyzji w tym momencie, bez rzetelnej analizy i badań wpływu jest potwierdzeniem tego co w poprzednim zdaniu powiedziałem.

Pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż analizując poprzednią perspektywę finansową można szybko dojść do wniosku, że jedynymi wygranymi z wielkiego programu budowy dróg były firmy produkujące asfalt i prawnicy. Asfalt w przeważającej większości produkowany był w polskich rafineriach, które podatki płacą u nas w kraju. A zmiana technologii budowy dróg będzie miała wpływ na to kto tym razem zyska. Już widzę oczyma wyobraźni, że wygranymi nowej perspektywy będą tylko i wyłącznie cementownie. Ale te w przeważającej większości nie należą do nas, tylko do obcego kapitału, który doskonale wie jak transferować tu wypracowane zyski.

Konia z rzędem temu, który rozumie o jakiej i przede wszystkim jak obliczonej „szacunkowej oszczędności finansowej” wspomina w swoim piśmie pani Dyrektor. Oszczędności dla kogo? Dla Generalnej Dyrekcji, czy dla podatników, a może dla budżetu państwa? Nie wierzę, by w centrali Generalnej Dyrekcji przeprowadzono jakiekolwiek wiarygodne analizy i obliczenia kosztów, z których można wywnioskować, że budowa dróg ekspresowych w technologii betonowej przyniesie „oszczędności”. Jakie parametry i czynniki wzięto pod uwagę? Czy skupiono się na wskaźnikach makroekonomicznych, czy rozpatrywano wpływ decyzji na CIT od przedsiębiorców, czy zastanowiono się nad tym jakie materiały i skąd będą wbudowywane za unijne pieniądze, czy – wreszcie – ktokolwiek pomyślał o tych firmach które jakoś przeżyły poprzednią perspektywę i mają duży potencjał, ale do budowy dróg w technologii asfaltowej.

Jako drobną traktuję uwagę, że nawet Generalna Dyrekcja będzie musiała znowu zainwestować w nowe laboratoria, bo te, którymi tak bardzo chwalił się poprzednio p.o. Generalnego Dyrektora, do badania nawierzchni betonowych nie będą przydatne. Nie mówiąc o szkoleniu ludzi z nadzoru.

Co się zaś tyczy już rozpoczętych procedur przetargowych, to zastanawiam się czy w drugich etapach (przypominam, że do wybory wykonawcy robót Generalna Dyrekcja stosuje przetargi ograniczone – „dwuetapowe”) będzie wymagane doświadczenie w budowie dróg betonowych. Jeżeli tak, to znaczne grono firm z krótkich list będzie musiało na gwałt szukać partnerów z referencjami, albo po prostu zrezygnować ze składania ofert. I może o to właśnie chodzi w tej niezrozumiałej decyzji. Ale jako człowiek doświadczony twierdzę, że to nie jest samodzielna inicjatywa pani Ewy Tomali-Boruckiej i z niecierpliwością czekam na podanie prawdziwych powodów jej podjęcia.

Pamiętam jak bardzo kilkanaście lat temu toczyła się walka lobby asfaltowego i cementowego o to w jakiej technologii będą budowane nasze autostrady. Byłem zwolennikiem betonowych, bo według mnie w naszym klimacie, przy takich jak są obciążeniach i natężeniach ruchu akurat to rozwiązanie w całym cyklu życia jest tańsze. Ale podjęta została strategiczna decyzja inna, w ślad za którą poszło strategiczne planowanie. Trudno mi zrozumieć dlaczego w „połowie drogi” ktoś nagle powoduje, że te plany trzeba wyrzucić do kosza. Przecież „nie zmienia się koni w połowie brodu”!

Będę starał się wszelkimi dostępnymi metodami wydobyć z centrali dokument lub dokumenty, na podstawie których został podjęta ta absurdalne według mnie decyzja o zmianie technologii budowy dróg ekspresowych. I tak naprawdę dopiero wtedy będzie można rzetelnie ocenić działania p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5