Partner serwisu
Drogi i autostrady

Prawie 200 mln pojazdów na A1 Toruń – Gdańsk. AmberOne ma 10 lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep.

Data publikacji:
14-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Prawie 200 mln pojazdów na A1 Toruń – Gdańsk. AmberOne ma 10 lat
Fot. Google Maps
W październiku tego roku mija 10 lat od otwarcia całego 152-kilometrowego odcinka autostrady A1 zwanej AmerOne. W ciągu dekady z trasy skorzystało blisko 200 mln pojazdów. Największe natężenie ruchu było w roku 2018. Jak się zmieniała autostrada?

14 października 2011 roku do ruchu oddany został odcinek autostrady A1 pomiędzy węzłami Nowe Marzy i Toruń Południe. Ten 62-kilometrowy fragment uzupełnił wybudowane wcześniej odcinki Swarożyn – Nowe Marzy (oddany do ruchu w październiku 2008) oraz Rusocin – Swarożyn dostępny od grudnia 2007 r.

Mija właśnie 10 lat od kiedy można przejechać całym ciągiem autostradowym od Torunia do Gdańska, zarządzanym przez spółkę GTC. Koncesjonariusz autostrady podsumował pierwszą dekadę funkcjonowania trasy.

Z 12 do 20 mln aut rocznie 

Jak wynika z przedstawionych danych, od otwarcia tzw. AmberOne skorzystało z niej ponad 195 mln pojazdów. Natężenie ruchu sukcesywnie rosło – w pierwszych latach wahało się między 12 a 13 mln pojazdów rocznie, podczas gdy obecnie wynosi 20 mln aut.

Największy ruch odnotowany został w roku 2018, wówczas z A1 na tej trasie zdecydowało się skorzystać ponad 21 mln pojazdów. W ujęciu dobowym najwięcej kierowców wjechało na trasę przed długim sierpniowym weekendem w roku 2017 – 12 sierpnia na bramkach zanotowano 101 tys. pojazdów.

Na przestrzeni lat zmieniła się struktura pojazdów na autostradzie między Toruniem i Gdańskiem. Liczna ciężarówek podwoiła się – z 11 proc. w pierwszych latach funkcjonowania autostrady do 22 proc. obecnie.

Inaczej też płacimy za przejazd. Początkowo blisko ¾ użytkowników płaciło gotówką. Teraz proporcje się odwróciły – 73 proc. kierowców wybiera formy bezgotówkowe (oprócz kart płatniczych flotowych, od 2018 r. mają do dyspozycji także videotolling, w ramach którego obecnie odbywa się 30 proc. transakcji).

Forma płacenia przełożyła się na czas obsługi na bramkach – dziś trwa to średnio 9 s, podczas gdy w 2011 r. było to 13,5 s. – Obecnie jesteśmy w stanie obsłużyć o około 100 pojazdów/h więcej niż na początku funkcjonowania autostrady – poinformowała Anna Kordecka, rzecznik prasowa spółki GTC.

Bogatsza infrastruktura

Zmieniła się też infrastruktura. Dziesięć lat temu PPO Rusocin miał 8 bramek zjazdowych i 5 wjazdowych, a PPO Nowa Wieś 6 pasów zjazdowych i 3 wjazdowe. Kolejne bramki (zjazdowe z możliwością wykorzystania także jako wjazdowe) powstały w 2015 r w Rusocinie i Nowej Wsi. W tym roku ruszyła kolejna rozbudowa PPO Nowa Wieś, dzięki czemu mają powstać 2 kolejne bramki zjazdowe. Zarządca autostrady przygotowuje dalszą rozbudowę SPO Swarożyn i PPO Rusocin – trwa opracowywanie projektów.

Obecnie PPO Rusocin ma 10 bramek zjazdowych i 5 bramek wjazdowych, które dzięki bramkom rewersyjnym można zwiększać do 7 bramek wjazdowych. PPO Nowa Wieś 8 bramek zjazdowych i 4 wjazdowe, które dzięki bramkom rewersyjnym można zwiększyć do 6 bramek wjazdowych, a już niebawem liczba bramek zjazdowych zrówna się z PPO Rusocin tj. 10 bramek zjazdowych – wylicza koncesjonariusz.

Co ważne, mimo rosnącego ruchu widać delikatna wprawdzie, ale jednak tendencję spadkową jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Wprawdzie liczba wypadków utrzymuje się podobnym poziomie i wynosi 50-60 zdarzeń rocznie, to liczba kolizji w najgorszym pod tym względem roku 2017 wynosiła 782, natomiast w ostatnim roku (2020) doszło do 603 kolizji.

W zgodzie ze środowiskiem

W międzyczasie podjęto także działania sprzyjające minimalizowaniu wpływu drogi na środowisko. Kilka lat temu na MOP Kleszczewko zamontowane zostały kolektory słoneczne, w ubiegłym roku zadbano o segregację śmieci na MOP Olsze, rozpoczęła się także sukcesywna wymiana oświetlenia na ledowe.

Wiosną tego roku przy koncesyjnej A1 wysiano pierwszą autostradową łąkę kwietną i są plany na kolejne takie inicjatywy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5