Partner serwisu
Drogi i autostrady

Pracowity rok warszawskich drogowców. Jakie plany na 2017 r.?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Pracowity rok warszawskich drogowców. Jakie plany na 2017 r.?
fot. ZDM Warszawa
Stołeczny Zarząd Dróg podsumował właśnie ubiegły rok. Wizytówką pozostają szybkie weekendowe frezowanki – za 46 mln zł wyremontowano w ten sposób ok. 30 km dróg. Wśród priorytetów pozostawały też poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, wymiana oświetlenia ulicznego, a także remonty chodników.

Zarząd Dróg Miejskich zarządza siecią ok. 800 km dróg, przy których zainstalowanych jest ok. 109 tys. opraw oświetleniowych i 750 sygnalizacji świetlnych. W gestii drogowców pozostaje też 487 obiektów mostowych i 5 mln m2 chodników i dróg rowerowych.

Frezowanki nadal wizytówką

W zeszłym roku ZDM wydał w sumie ponad 340,6 mln zł. – Najwięcej kosztuje nas utrzymanie dróg – mówi Łukasz Puchalski, szef ZDM. Przeznaczono na ten cel 101,7 mln zł. Z kolei utrzymanie i remonty oświetlenia to kwota 72,9 mln zł. Następne pozycje zajmują utrzymanie i remonty obiektów mostowych (37,5 mln zł), a także sygnalizacja świetlna (25,1 mln zł). Pojawiła się m.in. nowa sygnalizacja na przejściu dla pieszych przez Wawelską na wysokości Skłodowskiej-Curie, które do tej pory stanowiło czarny punkt na mapie Warszawy. Na inwestycje wydano 21,9 mln zł, z czego największy projekt stanowiła przebudowa Kinowej (4,9 mln zł). Wymieniono też w sumie 1300 opraw oświetleniowych (dla porównania – w 2015 r. było to 500).

Wizytówką ZDM-u pozostają szybkie, weekendowe frezowania ulic. – W 2016 r. wydaliśmy 46 mln zł na frezowanki. To trochę mniej niż w 2015 r., ale więcej niż w 2013 i 2014 r. razem wzięte – mówi Puchalski. W ten sposób wyremontowano nawierzchnię 25 ulic o łącznej długości ok. 30 km – w tym w ciągu al. Niepodległości, Remibelińskiej, Al. Jerozolimskich, Wolskiej, Górczewskiej czy Cyrulików. Kopmpleksowo przebudowano także Marywilską i Kinową, zmiany zaszły też na Krasińskiego i pl. Wilsona.

Zwiększyło się tempo wymiany oświetlenia. W sumie pojawiło się ok. 1300 nowych słupów i opraw. ZDM kontynuował też rozwój infrastruktury rowerowej. Powstało ok. 50 km nowych tras, ruch rowerów „pod prąd” dopuszczono na 30 ulicach. – Jeszcze dwa lata temu mówiliśmy, że zbliżamy się do połowy ścieżek rowerowych z nawierzchnią asfaltową, a dzisiaj stanowią one już 2/3 – mówi Puchalski. – Udział ruchu rowerowego przekracza w Warszawie już 4% podróży niepieszych. W tym roku złamiemy barierę pół tysiąca km infrastruktury rowerowej – podkreśla dyrektor.

Bezpieczeństwo pieszych priorytetem

Teraz, przy okazji remontu dróg, drogowcy poświęcają uwagę także chodnikom. Za blisko 5,7 mln zł wyremontowano trotuary przy 21 ulicach. – To był najlepszy rok na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Rok 2017 będzie jeszcze lepszy – podkreśla Łukasz Puchalski. Ok. 900 tys. zł wydano tylko i wyłącznie na usuwanie barier architektonicznych. Chodzi m.in. o poprawę dostępności przystanków, z zaokrąglonym krawężnikiem, oznaczeniami dotykowymi itp. – Pracujemy nad kilkoma dużymi projektami, jak np. przejście przez Czerniakowską na wysokości Chełmskiej. Projekt czeka na zatwierdzenie przez inżyniera ruchu. Mam nadzieję, że w wakacje uda się to przejście naziemne wyznaczyć – mówi Puchalski.

Jedną z kluczowych sfer działalności ZDM pozostaje poprawa bezpieczeństwa pieszych. – W zeszłym roku 930 przejść dla pieszych podlegało audytowi w trzech dzielnicach, w których miało miejsce najwięcej zdarzeń. W tym roku cztery kolejne dzielnice, ponad 1300 przejść – zapowiada Puchalski. Rekomendacje mają różny charakter: budowa azyli, doświetlanie, progi zwalniające, sygnalizacja świetlna. Na Kondratowicza zastosowano po raz pierwszy tzw. aktywne przejście, które ostrzega kierowców o zbliżanie się przechodnia do pasów. W tym roku na takie działania zostanie wyasygnowane 6 mln zł.

W tym roku doświetlono ok. 80 przejść dla pieszych. – W tych miejscach jest bezpieczniej. W tym roku planujemy doświetlić ponad 300 przejść– podkreśla Puchalski.

Jakie plany na 2017 r.?


Wydatki inwestycyjne na ten rok opiewają na kwotę 128,5 mln zł. – To bardzo duży wzrost – podkreśla Puchalski. W trakcie realizacji jest przystosowanie mostu Łazienkowskiego do obsługi ruchu rowerowego i pieszego (14,1 mln zł). W 2017 roku ZDM planuje wyremontować kilkadziesiąt ulic w różnych częściach miasta. Zadania inwestycyjne przewidują m.in. modernizację terenów Targówka Mieszkaniowego i pasu drogowego ulic Ossowskiego, Handlowej, Myszkowskiej i Pratulińskiej (10 mln zł). Zaplanowano przebudowę ul. Miodowej (zaplanowano 4,5 mln zł, ale potrzeba będzie więcej środków), wprowadzenie zieleni na Świętokrzyskiej i pl. Powstańców Warszawy (6,3 mln zł). Przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych ma pochłonąć 12,5 mln zł. W tym roku ZDM chciałby też uruchomić miejski carsharing, czyli system współdzielenia samochodu.

Kontynuowane będą też oczywiście frezowanki. – Do frezowania przewidziano ok. 50 ulic. Zobaczymy na ile starczy nam środków – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. ZDM opracował technologię remontów i napraw dla ponad 50 ulic na kolejny sezon remontowy. Pozwoli to na przedłużenie trwałości każdej drogi o minimum 8-10 lat.

Frezowania zlecono bądź trwają przetargi dla ulic: Radzymińskiej od Młodzieńczej do granic miasta, Krasnobrodzkiej, Człuchowskiej, Przyczółkowej (z wprowadzeniem cichej nawierzchni), Grójeckiej od Dickensa do Bitwy Warszawskiej 1920 r., Estrady, Gwiaździstej. – W tej chwili jesteśmy w przededniu ogłoszenia przetargu na kompleksową przebudowę Namysłowskiej z wymianą oświetlenia, chodników i nawierzchni. Przygotowujemy się też do Bartyckiej. Chcemy znaleźć recepturę, by wyremontować tę ulicę – jest w takim stanie, że eksploatacja jest bardzo trudna. Chcielibyśmy przeprowadzić takie prace, by dało się przez 3-4 lata korzystać z tej ulicy do czasu większego remontu – mówi Łukasz Puchalski.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

GR 07 września 2023

Skarżysko-Kamienna. Będą zmiany na skrzyżowaniu z DK 42

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Drogi i autostrady

Warszawa. W 2020 r. mniej wypadków na drogach, ale zginęło więcej osób

Drogi i autostrady

Warszawa: nowa nawierzchnia na ul. Raszyńskiej i ul. Handlowej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

GR 07 września 2023

Skarżysko-Kamienna. Będą zmiany na skrzyżowaniu z DK 42

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Drogi i autostrady

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Drogi i autostrady

Warszawa. W 2020 r. mniej wypadków na drogach, ale zginęło więcej osób

Drogi i autostrady

Warszawa: nowa nawierzchnia na ul. Raszyńskiej i ul. Handlowej

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5