fot. Adam02, lic. CC BY-SA 4.0Droga krajowa nr 92 w Poznaniu
Plany inwestycyjne Poznania dotyczące miejskiej sieci drogowej obejmują przede wszystkim likwidację jednopoziomowych skrzyżowań z liniami kolejowymi. Wiadukty czy tunele miałyby powstać m.in. na Starołęce i w ciągu DK-92. Część przedsięwzięć ma zostać przeprowadzona w oparciu o środki zewnętrzne.
Wśród najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez poznański Zarząd Dróg Miejskich znajduje się busowa wiaduktu w ciągu ul. Gołężyckiej warta ok. 7,7 mln zł. W trakcie realizacji jest także budowa wiaduktu w ul. Kurlandzkiej (prace kosztują prawie 23,5 mln zł). Najdroższe prowadzone aktualnie przedsięwzięcia to natomiast budowa ul. św. Wawrzyńca (41,1 mln zł) i węzła Nowa Naramowicka (223,8 mln zł). Samorząd zapowiada już także kolejne duże projekty dotyczące miejskiej sieci ulic. Poznań szuka źródeł finansowania
W najbliższych latach miasto zamierza ubiegać się o środki unijne lub krajowe m.in. na przebudowę swojego odcinka drogi krajowej nr 92. – Projekt przewiduje jej rozbudowę do standardu dwóch pasów w każdym z kierunków ruchu wraz z wykonaniem bezkolizyjnych węzłów drogowych i drogowo-kolejowych – mówi Joanna Żabierek, rzecznik prasowy prezydenta Poznania i Urzędu Miasta Poznania. Podkreśla, że dziś trasa krzyżuje się w jednym poziomie z ważną linią kolejową, a ranga DK-92 jest duża, bo stanowi ona jedyny korytarz alternatywny wobec autostrady A2. Dodaje, że szacunkowa wartość zadania to 350 mln zł.
Jeśli miasto otrzyma środki zewnętrzne, chce też zlikwidować jednopoziomowe skrzyżowanie drogi z torem kolejowym na Starołęce. – Konieczne jest wykonanie bezpiecznego tunelu pod torami – ocenia nasza rozmówczyni. Na obecnym etapie samorząd liczy, że jego wydrążenie będzie kosztować ok. 100 mln zł. Pandemia nie spowolniła prac drogowych
Niezależnie od inwestycji, na które Poznań planuje pozyskać środki ze źródeł zewnętrznych, w najbliższych latach ma zostać zrealizowana także budowa bezkolizyjnego skrzyżowania kolejowo-drogowego w ciągu ul. Lutyckiej, która przecina linię nr 354 w kierunku Piły. Skrzyżowanie dwupoziomowe miałoby zastąpić jednopoziomowe także w ciągu ul. Golęcińskiej (również ona przecina kolejową trasę do Piły). Wśród planowanych inwestycji rzecznik prezydenta wskazuje poza tym przebudowy węzła Grunwaldzka, ul. Pokrzywno i Kolejowej oraz budowę ul. Hodowlanej.
– Co roku Poznań wydaje spore środki na infrastrukturę drogową – mówi Joanna Żabierek. Jednocześnie zapewnia, że pandemia koronawirusa nie odbiła się znacząco na planach inwestycyjnych. – Realizujemy bez przeszkód zaplanowane wcześniej działania – stwierdza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.