Rynek Infrastruktury
Poza węzłem komunikacyjnym, projekt zakłada powstanie miejsc na działalność usługową i handlową, jednak nie przewiduje wielkopowierzchniowego handlu. Węzeł zostanie zlokalizowany w rejonie wjazdu na autostradę prowadzącą do Berlina.
Przedsięwzięcie może pochłonąć nawet 500 mln zł. Prawdopodobnie nie uda się w tym roku ogłosić postępowania przetargowego i wybrać prywatnego partnera. Obecnie projekt jest na etapie planowania budżetu i przygotowywania odpowiednich procedur.
Anna Stachowiak, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej UM, mówi, że projekt znajdzie się w programie finansowym Poznania na lata 2014-2020. Na razie miasto nie prowadzi rozmów z żadnym partnerem prywatnym, jednak nie wyklucza, że zgłosi się dwóch, trzech chętnych.
Projekt budowy Bramy Zachodniej zakłada wydłużenie trasy i budowę zajezdni tramwajowej, budowę dworca autobusowego z parkingiem, budowę parkingu wielopoziomowego. Dworzec będzie obsługiwał autobusy linii miejskich i podmiejskich.
Główny cel inwestycji to zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców aglomeracji poprzez zatrzymanie części ruchu samochodowego z gmin, które są położone na zachód od Poznania na dworcu przesiadkowym. Ten będzie stanowić Brama Zachodnia. Dalej podróżujący przesiedliby się do transportu publicznego.