GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na uruchomienie stacji ładowania na 27 MOP-ach w ciągu autostrad A1, A2 i A4. Wpłynęło 27 ofert, a podpisanie umowy z dzierżawcami planowane jest na pierwszy kwartał 2020 roku.
Przetarg został ogłoszony 2 października 2019 roku. Dotyczył on dzierżawy fragmentów nieruchomości przeznaczonych pod budowę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienia funkcji operatora tych stacji, a także funkcji dostawcy usługi ładowania.
Łącznie wpłynęło 27 ofert od trzech firm: konsorcjum PGE Nowa Energia i 4Mobility, konsorcjum Greenway Polska i Greenway Infrastructure oraz firmy Ekoenergetyka Polska.
Stacje, według planu, mają być wybudowane na następujących MOP-ach: Bolimów, Mogiły, Cichmiana, Ciosny Północ, Ciosny Południe, Dobieszowice Wschód, Dobieszowice Zachód, Głowno Wschód, Głowno Zachód, Kałęczynek Wschód, Kałęczynek Zachód, Knurów Wschód, Knurów Zachód, Kozanki, Kuny, Leonia, Ludwinowo Północ i Ludwinowo Południe, Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, Sobótka, Strzelce Północ, Strzelce Południe, Zaborów, Prószków, Chechł oraz Krajków Północ.
Oferty dotyczyły 25 MOP-ów. Na dwa punkty: Sobótka i Cichmiana przy A2, oferty nie wpłynęły.
Ocena ofert opierać się będzie o zaproponowany czynsz dzierżawny oraz o stosowaną przez GDDKiA zasadę naprzemienności lokalizacji (zasada ABAB), zgodnie z którą jeden podmiot nie może wydzierżawić lokalizacji następujących po sobie na danym odcinku autostrady.
Z wybranymi oferentami zawarte zostaną 10-letnie umowy na dostawę usługi ładowania pojazdów elektrycznych na MOP. Umowa przewiduje, że usługa ta powinna się pojawić na MOP 12 miesięcy po przekazaniu terenu dzierżawy, co planowane jest na I kwartał 2020 r.
Postępowaniem objęte były stacje zlokalizowane na obiektach MOP kat. I w ciągu autostrady A1 (odc. Toruń-Tuszyn i odc. Pyrzowice -Gorzyczki), A2 (odc. Konin-Warszawa) oraz A4 (odc. Wrocław-Katowice). Przedmiotem przetargu było 12 par MOP kat. I na autostradach A1 oraz A2 oraz 3 na autostradzie A4.