Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosił przetarg na budowę nowego połączenia drogowego pomiędzy dzielnicą Krzesiny w Poznaniu a Borówcem. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Łączna długość nowo powstałych i rozbudowanych odcinków dróg ma wynieść ok. 9 kilometrów. Będzie to największa inwestycja realizowana przez samorząd powiatu poznańskiego w historii.
Poznań należy do miast, w których procesy suburbanizacji postępują w sposób bardzo dynamiczny. Kolejne wsie w powiecie poznańskim w relatywnie krótkim czasie przeistaczają się w osiedla mieszkaniowe, zarówno za sprawą powstawania kolejnych domów jednorodzinnych, jak również inwestycji deweloperskich. Niestety przeważnie nie towarzyszy temu wyprzedzająca rozbudowa infrastruktury transportowej. Dotychczasowe układy drogowe okazują się być tym samym nieadekwatne nie tylko względem rosnącego ruchu, ale także jego kierunków, co utrudnia zarówno komunikację indywidualną, jak i racjonalne planowanie tras w systemie komunikacji zbiorowej.
Jednym z przykładów intensywnych procesów suburbanizacyjnych w aglomeracji poznańskiej jest gmina Kórnik. Dynamicznie rośnie liczba mieszkańców w takich miejscowościach, jak Borówiec, Kamionki, czy Szczytniki. Pierwsza z wyżej wymienionych miejscowości już w 2021 roku miała aż 3,5 tys. mieszkańców. Najważniejszym “oknem na świat” dla Borówca jest węzeł na drodze ekspresowej S11. Alternatywne trasy umożliwiają dojazd do Poznania przez Marlewo i Starołękę.
Do tej pory brakowało przede wszystkim połączenia w kierunku Krzesin, które przebiegałoby równolegle do linii kolejowej nr 272, łączącej Poznań z Kluczborkiem przez Jarocin i Ostrów Wielkopolski. Takie połączenie jednak powstanie. Dokumentacja projektowa dla inwestycji została już przygotowana, a Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosił podzielony na dwie części przetarg na budowę i rozbudowę odcinków o łącznej długości ok. 9 kilometrów. Będzie to największa inwestycja w historii samorządu powiatu poznańskiego. Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych wraz z wykupem gruntów wynosi 200 mln zł.
9 kilometrów nowych i rozbudowanych dróg
Pierwsze zadanie dotyczy budowy odcinka pomiędzy ulicą Krzesiny w Poznaniu, ulicą Drukarską w Koninku a ulicą Leśną w Borówcu. Łączna długość projektowanego odcinka wynosi ok. 5,5 kilometra. W ramach zadania przewidziano również rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych, czy też budowę zjazdów, zatok autobusowych i stanowisk postojowych. Nowy odcinek przetnie bocznicę kolejową łączącą LK nr 272 z bazą Sił Powietrznych. W tym miejscu warto dodać, że nowa droga będzie istotna nie tylko dla mieszkańców, ale także sił zbrojnych, które będą dysponowały lepszym połączeniem bazy lotniczej ze składem amunicji i drogą ekspresową S11.
Drugie zadanie, które ma być realizowane równolegle wraz z pierwszym, dotyczy budowy i rozbudowy drogi powiatowej nr 2489P – na ok. 2-kilometrowym odcinku pomiędzy ulicą Radiową w miejscowości Koninko a łącznicą do drogi ekspresowej S11 (fragment istniejący) oraz ok. 1,5-kilometrowym odcinku pomiędzy ulicami Drukarską i Leśną w Koninku. W tym przypadku oprócz infrastruktury towarzyszącej, jaka powstanie również w ramach zadania pierwszego, przewidziano także budowę obiektów mostowych nad LK nr 272 i rzeką Kopel, a także przebudowę odcinka samej rzeki.
Oferty do 4 kwietnia
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu, podobnie jak w przypadku innych inwestycji drogowych, będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający weźmie również pod uwagę okres gwarancji i rękojmi za wady. Maksymalny okres wyniesie 84 miesiące, zaś minimalny, będący warunkiem ważności oferty – 60 miesięcy. Liczba punktów w ramach tego kryterium będzie zaokrąglona do drugiego miejsca po przecinku. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 4 kwietnia bieżącego roku do godziny 11:00.
Finansowanie inwestycji zostało zabezpieczone w budżecie powiatu poznańskiego na 2024 rok. – Mieszkańcy Koninka, Szczytnik oraz Borówca, Kamionek i Daszewic zyskają szybki i wygodny dojazd do drogi S11, z bezkolizyjnym przejazdem przez tory kolejowe w Koninku – podsumował starosta poznański Jan Grabkowski. W tym roku na realizację inwestycji w budżecie powiatu przeznaczono 60 mln zł. Warto dodać, że koszt projektu, dziś określony na 200 mln zł, wcześniej szacowano na 77 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.