Konsorcjum, którego liderem jest firma Porr, zdecydowało się na podpisanie umowy na projekt i budowę tunelu w Świnoujściu. Oferent został wybrany po tym jak firma Astladi zrezygnowała z kontraktu. Wartość inwestycji to niemal 800 mln zł.
Zawirowania w przetargu
Oferta konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut i Energopolem Szczecin została uznana za najkorzystniejszą po tym, jak z podpisania umowy zrezygnowało konsorcjum włoskich firma Astaldi i Ghella, które oferowało niższą cenę za wykonanie prac (
więcej o powodach tej sytuacji i całym przetargu pisaliśmy tutaj).
Propozycje tych wykonawców różnią się o ok. 66 mln zł. Kontrakt, który ma ostatecznie zostać podpisany będzie miał wartość 793,186 mln zł i będzie przewidywał realizację zadania w ciągu 48 miesięcy.
Wyczekany tunel
Cała sytuacja sprawiła , że na zawarcie umowy na tę wyczekana inwestycję mieszkańcy Świnoujścia muszą czekać dłużej. Jak podaje szczeciński oddział GDDKiA – przed podpisaniem umowy konsorcjum firm będzie zobowiązane do przedłożenia stosownych dokumentów w tym gwarancji należytego wykonania umowy.
Stała przeprawa w Świnoujściu ma połączyć wymienione wcześniej wyspy, które rozdziela rzeka Świna stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie gwarantują odpowiedniej przepustowości i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Inwestycja obejmuje odcinek długości 3,4 km, w tym sam tunel będzie miał 1,44 km. Przewidziano jednorurowy tunel drążony o średnicy wewnętrznej 12 metrów. W tunelu ma zostać poprowadzona dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni zaplanowano galerię ewakuacyjną.
Na chiński kontrakt jeszcze poczekamy
Kiedy włoskie konsorcjum zrezygnowało z budowy tunelu w Świnoujściu nie było pewne, czy konsorcjum, na którego czele stoi Porr, również nie podejmie podobnej decyzji. Gdyby tak się stało to ostatnim wyborem zamawiającego byłoby konsorcjum China Harbour Engineering Company (Chiny) i Mosty Łódź (Polska), którego propozycja opiewa na 825,868 mln zł.
Ostatecznie na nowy kontrakt Generalnej Dyrekcji z wykonawcą z Dalekiego Wschodu jeszcze będziemy musieli poczekać. Szansa na podpisanie takiej umowy jest w przypadku budowy
Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 i odcinka
Zakopianki (
więcej na temat chińskich wykonawców inwestycji drogowych pisaliśmy tutaj).