Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonał ponownego wyboru na projekt i budowę stałej przeprawy drogowej między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Po odstąpieniu od podpisania umowy przez konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella zamawiający chce zlecić zadanie wykonawcy, który złożył ofertę na kolejnym miejscu pod względem ceny. Jest to konsorcjum, na którego czele stoi firma Porr.
Włosi odstępują od umowy
Wybór konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut i Energopolem Szczecin jest spowodowany odstąpieniem od podpisania umowy przez konsorcjum firm, na którego czele stała Astalid. Głównym powodem tego są wzrosty cen w branży budowlanej w ciągu ostatniego roku (
więcej o powodach tej sytuacji i całym przetargu więcej pisaliśmy tutaj).
Teraz wybrana oferta jest trzecią, pod względem ceny, z tych, które zamawiający otrzymał w tym przetargu. Ma ona wartość 793,186 mln zł i przekracza budżet przewidziany na tę inwestycję o ok. 10 mln zł, czyli o mniej więcej tyle ile wynosiło wadium, które po rezygnacji z podpisania umowy przez Astaldi przeszło na rzecz zamawiającego.
Oferta złożona we wrześniu 2017
Niemniej jednak, propozycja złożona przez nowo wybranego wykonawcę również została przedstawiona inwestorowi niemal rok temu. W tej sytuacji możliwe jest to, że i ta propozycja nie będzie już aktualna.
– Musimy najpierw przeanalizować naszą ofertę. Nie należy zapominać, że została ona złożona prawie rok temu. Musimy dokonać niezbędnych obliczeń i wtedy podejmiemy decyzję o ewentualnym podpisaniu umowy – mówi Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy firmy Porr.
Chińska firma w grze
W przetargu na budowę tunelu pod Świną, poza odrzuconym konsorcjum, na którego czele stała firma Toto oraz dwóch wspomnianych oferentach, wystartowało jeszcze jedno konsorcjum. Tworzą je firmy China Harbour Engineering Company (Chiny) i Mosty Łódź (Polska). Ich propozycja opiewała na 825,868 mln zł.
Jest więc ona najdroższa w całej stawce, ale jeśli firma Porr również nie zdecyduje się na podpisanie kontraktu to będzie to ostatnia możliwość Generalnej Dyrekcji na zakończenie tego przetargu zawarciem umowy, a nie unieważnieniem (
więcej o wcześniejszych doświadczeniach GDDKiA z chińskimi firmami pisaliśmy tutaj).
Wyczekany tunel
Cała sytuacja sprawia oczywiście, że na zawarcie umowy będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Jak podaje szczeciński oddział GDDKiA – przed podpisaniem umowy konsorcjum firm będzie zobowiązane do przedłożenia stosownych dokumentów w tym gwarancji należytego wykonania umowy.
Budowa tunelu między wyspami Uznam i Wolin to jedna z najbardziej wyczekanych inwestycji w regionie. Stała przeprawa w Świnoujściu ma połączyć wymienione wcześniej wyspy, które rozdziela rzeka Świna stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie gwarantują odpowiedniej przepustowości i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.