– Presja ma sens. W programie znalazło się wiele ważnych dróg, w tym odcinek S19 na trasie Babica – Barwinek, o budowę którego wielokrotnie apelowałem. Niepokoi jednak brak informacji na temat tego, z jakich środków droga do granicy ze Słowacją będzie budowana – mówi europoseł Tomasz Poręba.
Program przewiduje domknięcie najważniejszych ciągów dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, budowę 57 obwodnic oraz przebudowę wybranych odcinków dróg krajowych. Trasa S19 na odcinku z Babicy do Barwinka ma powstawać w latach 2018-2023.
– Wieloletnie starania oraz inicjatywy zarówno w kraju jak i w Brukseli zmusiły w końcu polski rząd do zajęcia się sprawą drogi S19 w tym m.in trasą od Babicy do Barwinka na granicy ze Słowacją. Pytanie tylko, czy głównym powodem tej decyzji nie jest trwająca kampania wyborcza – zastanawia się europoseł.
Tłumaczy on, że droga ekspresowa S19 to wartość dodana dla całej Polski, z kolei priorytetowe potraktowanie odcinka z Babicy do Barwinka pozwoli na otwarcie północnej Europy i Polski na południe oraz wzmocnienie współpracy ekonomicznej i handlowej w tej części Unii Europejskiej.
Zdaniem Tomasza Poręby mogą się jednak pojawić trudności z zapewnieniem finansowania dla tak wielu inwestycji drogowych ujętych w
PBDK 2014-2023. – Dlatego niepokoi brak szczegółowego wskazania na źródła finansowania poszczególnych inwestycji a zwłaszcza tych, które jak odcinek Babica – Barwinek stanowią część sieci uzupełniającej TEN-T i zgodnie z kryteriami przydzielania funduszy nie są priorytetowo traktowane przez UE – mówi europoseł.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.