Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończona została przebudowa drogi krajowej nr 21 na liczącym ok. 13 kilometrów długości odcinku łączącym Słupsk i Ustkę. Celem modernizacji była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenie nośności do 11,5 ton na oś.
Droga krajowa nr 21, łącząca Miastko i Ustkę, przebiega w całości przez obszar województwa pomorskiego. Licząca ok. 85 kilometrów trasa zapewnia połączenie dróg krajowych nr 6 i 20. Do roku 2008, kiedy włączono do niej odcinek Słupsk – Ustka (wcześniej droga wojewódzka nr 210), była jedną z nielicznych w Polsce dróg krajowych przebiegających przez tylko dwa miasta. W grudniu 2020, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła
przetarg na przebudowę DK nr 21 na nieco ponad 13-kilometrowym fragmencie, łączącym granice administracyjne miasta Słupska z Rondem Wileńskiego w Ustce (z wyłączeniem mostu nad rzeką Słupia w miejscowości Bydlino).
Rzeczony fragment ma duże znaczenie w codziennych dojazdach do pracy i jednocześnie bardzo duże znaczenie w sezonie letnim z uwagi na fakt, iż Ustka jest jednym z największych kurortów nadmorskich w kraju.
Pod koniec lipca 2021 roku GDDKiA podpisała umowę na realizację prac Colas Polska o wartości 123 mln zł. O wyborze oferty spółki przesądziła cena – i tak znacznie przekraczająca kosztorys zamawiającego, który został określony na kwotę niespełna 97 mln zł.
OpenStreetMap
W połowie kwietnia państwowy zarządca infrastruktury drogowej poinformował, że prace w ramach kontraktu zostały zakończone. W efekcie parametry techniczne drogi w zakresie nośności zostały dostosowane do przeciążenia obciążeń rzędu 11,5 ton na oś. Pomiędzy Słupskiem a Ustką będziemy także jeździć bezpieczniej. Poprawie uległy również parametry wodno-gruntowe.
W ramach prac wykonano nową nawierzchnię asfaltową, a także wzmocniono konstrukcję jezdni. Dokonano również korekty łuków pionowych i poziomych. W miejscu czterech skrzyżowań powstały ronda. W wybranych miejscach zamontowano także sygnalizację świetlną. Przebudowany został most nad rzeką Słupią w miejscowości Włynkówko. Wybudowano także zatoki autobusowe i trzy przepusty. Na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu wpłynie również nowo powstały ciąg pieszo-rowerowy (na całej długości modernizowanego odcinka) wraz z miejscami odpoczynku dla jego użytkowników oraz chodniki wzdłuż drogi.
Szereg prac zrealizowano w odniesieniu do ochrony środowiska i systemu odwodnienia drogi. Przywołane wcześniej trzy nowe przepusty spełniać będą funkcję hydrologiczną, ekologiczną i mieszaną. Przebudowano cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Rośliny objęte ochroną zostały z kolei przeniesione. Zbudowano także ekrany akustyczne. W celu zapewnienia stateczności skarp wzmocniono podłoże drogowe. Ponadto przebudowano drogi publiczne i wewnętrzne w zakresie kolizji z modernizowanym fragmentem.