Władze województwa zachodniopomorskiego zamierzają postawić na inwestycje w drogi wojewódzkie. Urząd Marszałkowski poinformował o blisko dwukrotnym wzroście wydatków na ten cel, przypominając, że w ubiegłym roku było to prawie 390 milionów złotych. W związku z zadaniem ogłoszono już również pierwsze przetargi.
Urząd Marszałkowski zwraca uwagę, że finansowanie inwestycji prowadzonych na drogach wojewódzkich opiera się na współfinansowaniu przez Unię Europejską – początkowo w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, a aktualnie w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego – a także na finansowaniu z budżetu województwa, który właśnie w najbliższych latach ma znacząco wzrosnąć.
Region chce wyremontować wszystkie drogi wojewódzkie. Na dowód tego ogłoszono już pierwsze przetargi z programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”. Dokonał tego Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
Dwa razy więcej na drogi
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, zwiększając dwukrotnie nakłady finansowe na drogi wojewódzkie, chce pokazać prawdziwe ambicje województwa w kwestii infrastruktury.
– Na Pomorzu Zachodnim zawsze mierzyliśmy wysoko i w ten sam sposób chcemy myśleć o infrastrukturze drogowej. Pomorze Zachodnie to miejsce, w którym nasi mieszkańcy muszą czuć się bezpiecznie, korzystają z bezpiecznej infrastruktury. Dlatego wykorzystując potencjał, jakim są fundusze unijne, musimy też myśleć o zasobach własnych. Do 2020 r. przebudowaliśmy ok. 850 km dróg wojewódzkich, wydaliśmy na to 1,167 mld zł. Wtedy rzeczywiście w zdecydowanej większości były to środki unijne – 1,141 mld zł, a kolejne 626 mln to środki województwa – mówi Olgierd Geblewicz
W minionym roku ZZDW prowadził szereg inwestycji finansowanych z budżetu województwa. Pochłonęły ponad 120,2 mln zł, a śród nich znalazła się m.in. przebudowa ulicy Krzywoustego w Kołobrzegu czy rozbudowa ulicy Kołobrzeskiej w Białogardzie.
W tym roku natomiast Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje wydać na inwestycje ponad 315,5 mln zł.
Ogłoszono już pierwsze przetargi. Jest to przebudowa DW171 Sikory – Czaplinek, DW177 Mirosławiec – Hanki i dwa odcinki DW106: Sąpolnica – Dębice i granica regionu dróg wojewódzkich – Warnice. W pierwszym z przetargów już otwarto oferty, których wpłynęło dziewięć.
Pieniądze z Europy i budżetu państwa
Ogromna część inwestycji jest jednak również współfinansowana z pieniędzy Unii Europejskiej, która współfinansuje duże przebudowy wpływające na poprawę bezpieczeństwa. Celem tych inwestycji jest przede wszystkim dostosowywanie parametrów drogi do współczesnych wymagań i wielkości ruchu.
W 2024 roku w ten sposób finansowano m.in.. zakończenie przebudowy DW102 Lędzin – Trzebiatów i pierwszy etap przebudowy DW152 Świdwin – Połczyn-Zdrój. Kontynuowana jest również przebudowa DW203 na odcinku Darłów – granica województwa.
O wielkości unijnego wsparcia najlepiej świadczy przykład drogi wojewódzkiej nr 152. Cały koszt inwestycji wyniósł ponad 84,4 mln zł, a dofinansowanie z UE wyniosło blisko 71,5 mln zł, czyli 85 procent tzw. kosztów kwalifikowanych. Łącznie natomiast inwestycje współfinansowane przez UE w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego kosztowały w 2024 roku blisko 140,3 mln zł.
– Staramy się szukać bardzo różnych ścieżek finansowania inwestycji drogowych. Najbliższe lata powinny być dla Pomorza Zachodniego pod tym względem przełomowe. Ogromne środki jakie zarezerwowaliśmy w budżecie województwa, pozwolą na zaspokojenie niemal wszystkich aktualnych potrzeb. Będziemy je realizować w miarę uzyskiwania projektów i wszelkich uzgodnień – powiedział wicemarszałek Jakub Kowalik.
Ponadto UE wsparła rozwój ciągów pieszo-rowerowych w kwocie ponad 10,6 mln zł. Fundusze Europejskie są jednak wciąż dostępne a program został rozpisany na lata 2021-2027, dzięki czemu rozpoczęła się już przebudowa ostatniego wymagającego modernizacji odcinka DW102 Trzebiatów – Kołobrzeg, a w czerwcu zakończy się przebudowa DW203 Darłowo – granica województwa.
Wsparcie finansowe na drogi wojewódzkie pojawiało się również z dotacji rządowych takich jak Polski Ład. W minionym roku w ramach tego programu zakończono przebudowę DW125 na trzech odcinkach przejść tej drogi przez Bielin, Golice i Moryń, a także przebudowa drugiego odcinka DW152 Starogard – Świdwin. Rozpoczął się również II etap przebudowy DW163 Połczyn Zdrój – Czaplinek. W minionym roku ZZDW wydał ponad 77,7 mln na inwestycje ze wsparciem tego programu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.