Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji środowiskowej dla zadania polegającego na budowie odcinka drogi wojewódzkiej nr 502 w nowym śladzie wraz z przeprawą mostową. Nowy fragment umożliwi ominięcie Rybiny i zabytkowych mostów zwodzonych w tej miejscowości.
Licząca zaledwie 14 kilometrów długości droga wojewódzka nr 502 to krótka, ale ważna trasa na Żuławach Wiślanych w województwie pomorskim. Łączy Nowy Dwór Gdański ze Stegną. Równolegle do większości trasy, przeważnie w jej bezpośrednim sąsiedztwie, przebiega wąskotorowa linia kolejowa Żuławskiej Kolei Dojazdowej. W rejonie miejscowości Rybina DW nr 502 przekracza dwie rzeki, Szkarpawę i Wisłę Królewiecką, na mostach zwodzonych. Warto dodać, że pierwszą z wyżej wymienionych rzek przekracza także wspomniana linia kolejowa – na jedynym w Polsce kolejowym moście obrotowym.
Mosty drogowe w Rybinie powstały w 1934 roku. W sezonie żeglarskim są otwierane w określonych godzinach. Mają one status zabytków. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku planuje zmianę przebiegu DW nr 502 w celu ich ominięcia. Planowana inwestycja obejmuje budowę niespełna 1,5-kilometrowego odcinka wraz z przeprawą mostową. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałami niezbędnymi do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
OpenStreetMap
Jak czytamy w opisie zamówienia, planowany odcinek połączy skrzyżowania z drogą gminną nr 266 oraz drogą powiatową nr DP2324G. Podobnie jak w przypadku istniejącego przebiegu, będzie przekraczać Szkarpawę i Wisłę Królewiecką. Trasa ma zostać poprowadzona przez tereny rolnicze, wały przeciwpowodziowe, mokradła, zieleń wysoką, zabudowę gospodarczą oraz obszar otuliny Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana i obszar chronionego krajobrazu rzek Szkarpawy i Tugi. W ramach zadania wykonawca w pierwszej kolejności opracuje wstępną koncepcję programową oraz materiały do decyzji środowiskowej, w tym wniosek o jej wydanie wraz z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. W drugim etapie powstaną koncepcja programowa, program funkcjonalno-użytkowy oraz studium wykonalności.
Celem inwestycji jest zapewnienie parametrów technicznych DW nr 502 na poziomie adekwatnym względem bieżącego i prognozowanego natężenia ruchu, dzięki czemu ruch zostanie usprawniony. Ma być nie tylko szybciej, ale również bezpieczniej. Dodatkowo z miejscowości Rybina wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, co przełoży się na poprawę standardu życia lokalnej społeczności. Nowy odcinek ma spełniać standardy właściwe drogom klasy technicznej G, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra i parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Dwa orientacyjne warianty przebiegu wskazane w dokumentacji przetargowej przez zamawiającego zakładają umiejscowienie nowego fragmentu na wschód od istniejącego.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 17 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział także dwa kryteria pozacenowe. Maksymalnie 30% punktów będzie mogło zostać przyznanych za doświadczenie zawodowe personelu wykonawcy. Do 10% punktów przewidziano z tytułu długości okresu gwarancji. Oferty w przetargu będzie można składać do 18 lipca bieżącego roku do godziny 9:00. Pięć minut później zostaną otwarte.