Spośród trzech dróg o ciągłej numeracji, które przecinają Wisłę, ale nie ma na nich stałej przeprawy, tylko na jednej funkcjonuje prom. W przypadku dwóch pozostałych kierowcy muszą korzystać z relatywnie odległych mostów. Obecnie nie ma planów uzupełnienia sieci mostowej na terenie województwa pomorskiego.
Na naszych łamach regularnie poruszamy kwestię niewystarczającej liczby mostów w regionach nadwiślańskich. Dość częstym problemem jest funkcjonowanie tam dróg wojewódzkich o ciągłej numeracji, których w praktyce nie da się pokonać, bo ich bieg przerwany jest przez rzekę. Dotychczas opisaliśmy sytuację w województwach
mazowieckim,
lubelskim i
świętokrzyskim.
Numeracja drogi zachowana, choć most zburzono w latach 20. zeszłego stuleciaW województwie pomorskim problem nieciągłości drogi na Wiśle występuje w trzech przypadkach. Pierwszym z nich jest DW-518 Gniew – Mareza (– Kwidzyn). Rzeka przecina trasę około kilometra od początku drogi. Dawniej między miejscowościami Gniew i Janowo funkcjonowała przeprawa promowa. Zlikwidowano ją w 2013 r. po wybudowaniu nowego mostu w Korzeniewie pod Kwidzynem w ciągu drogi krajowej nr 90.
Niemożliwa do pokonania jest także Wisła w ciągu DW-588 Opalenie – Mareza. Prowadzi ona w śladzie po dawnym moście kolejowo-drogowym w Opaleniu (przebiegała tędy linia kolejowa Myślice – Szlachta). Został on zburzony jeszcze w latach 20. ubiegłego stulecia i odbudowano go w czasie II wojny światowej, ale tylko w formie tymczasowej przeprawy drewnianej, która funkcjonowała zaledwie przez kilka lat.
Prom w Świbnie skraca drogę, ale przeprawa nie jest taniaNieciągła jest także DW-501 Gdańsk – Krynica Morska. – W miejscowości Świbno można jednak pokonać rzekę, korzystając z promu – mówi Anna Brzezińska-Michalejko, p.o. zastępca dyrektora ds. utrzymania dróg i mostów w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Dodaje jednak przy tym, że przeprawa utrzymywana jest przez firmę Wodnik M. Wolak, S. Szachowicz, a nie przez ZDW. Jak czytamy na stronie internetowej armatora, przejazd jest płatny – przewiezienie samochodu osobowego kosztuje 18 zł, a ciężarówki – 150 zł.
Sytuacja kierowców korzystających z wymienionych dróg w najbliższym czasie z pewnością się nie zmieni. – ZDW w Gdańsku nie planuje budowy mostu w ciągu DW-518 i DW-588 na rzece Wiśle – mówi bowiem nasza rozmówczyni. Dodaje, że Zarząd nie utrzymuje żadnych przepraw promowych.