Rynek Infrastruktury
– To duża satysfakcja, że udało się połączyć dwie połowy Polski przedzielone Wisłą. Chcę pogratulować wszystkim, którzy budowali ten most – powiedział Premier Donald Tusk.
– Wartość tej inwestycji to 366 mln zł. Przy procesie inwestycyjnym umiejętnie połączono dbałość o architekturę i środowisko naturalne. Jesteśmy dumni, że możemy tu być, ja jestem dumny jako Pomorzanin i jako Minister Transportu, że ta piękna konstrukcja dziś jest oddawana do użytku – podkreślił Sławomir Nowak.
Nowa przeprawa, wraz z estakadami dojazdowymi na międzywalu, dwoma mniejszymi mostami na rzekach Strudze Młyńskiej i Liwie, a także mniejszymi obiektami inżynierskimi, w tym przejściami dla zwierząt, liczy 11 km. Długość samego mostu to 808 m. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Przeprawa zbudowana po nowym śladzie drogi krajowej nr 90 zapewni szybki i bezpieczny przejazd między drogami krajowymi nr 55 i 91. Kwidzyn zyska połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1.
Most w Kwidzynie poprawi dostępność transportową południowo-wschodniej części województwa pomorskiego i skróci czasu dojazdu do aglomeracji Trójmiejskiej (zamiast 2 godzin można będzie dojechać z Kwidzyna do Gdańska w godzinę). Dotychczas w pobliżu istniała jedynie przeprawa promowa, której funkcjonowanie było ograniczone ze względów pogodowo-hydrologicznych.
– Kolejne mosty będziemy budowali w nowej perspektywie, chociażby nową przeprawę na Wiśle w Krakowie. Już rozpoczęliśmy realizację nowej perspektywy drogowej na lata 2014-2020, ogłosiliśmy ponad 20 przetargów na blisko 300 km dróg ekspresowych. Czekają nas jeszcze 33 przetargi do ogłoszenia w tym roku, na kolejne odcinki tak potrzebnych dróg w naszym kraju – dodał minister Nowak.
Most w Kwidzynie to największy most sprężony typu extradosed w Europie, jak również jeden z największych w świecie. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów, najdłuższe z want mają po około 100 m długości.
Wybrana konstrukcja mostu zminimalizowała ingerencję w środowisko, co ma olbrzymie znaczenie ze względu obszar ochronny niezwykle cennej przyrodniczo Doliny Dolnej Wisły w ramach sieci Natura 2000. Inwestycja jest jedną z pierwszych udanych kompensacji przyrodniczych.
Od kwietnia do września na Wiśle poniżej inwestycji stają dwie barki - „barki Noego” - wypełnione piaskiem, urozmaicone fragmentami konarów drzew, jako miejsce lęgowe rybitw. W 2010 roku jeszcze przed rozpoczęciem budowy, w czasie powodzi, te barki stanowiły jedyne miejsce lęgowe tych gatunków ptaków w Dolinie Dolnej Wisły.