O budowę drogi łączącej obwodnicę Kościerzyny w ciągu DK-20 z DW-214 proszą miejscowi samorządowcy. Do ich apelu przychylił się jeden z posłów, który skierował w tej sprawie pismo do resortu infrastruktury, ale wszystko komplikuje fakt, że nowa trasa przebiegałaby w ciągu drogi wojewódzkiej.
Uchwałę intencyjną ws. budowy nowej drogi podjęli na jednej z sesji radni z Kościerzyny. Zwracają oni uwagę na duży ruch, jaki panuje na prowadzącej w kierunku Łeby drodze wojewódzkiej numer 214, która przebiega w pobliżu tzw. Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Zdaniem rajców połączenie DW-214 z obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK-20 znacząco usprawniłoby ruch.
Inwestycja przebiegałaby w ciągu drogi wojewódzkiej, dlatego koszt musiałby ponieść samorząd woj. pomorskiego. Do apelu o budowę obwodnicy przychylił się poseł Marek Biernacki z Koalicji Polskiej, który napisał w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury. Zasugerował wystąpienie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przeprowadzenie analiz i badań np. natężenia ruchu. – Czy GDDKiA będzie w tej kwestii prowadzić konsultacje z lokalnym samorządem gminy Kościerzyna i samorządem województwa pomorskiego? – dociekał parlamentarzysta.
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wyjaśnił, że koszt opracowania ewentualnych dokumentacji musi ponieść samorząd województwa. – To do zarządcy drogi należy opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów inżynierskich czy badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo – wyliczał.
Urzędnik zauważył, że o dofinansowanie inwestycji w ciągu dróg wojewódzkich samorządy mogą występować składając wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W ubiegłym roku Zarząd Województwa Pomorskiego złożył trzy aplikacje, ale nie było wśród nich nowej trasy w ciągu DW- 214.
Weber dodał, że są jeszcze inne możliwości pozyskania dofinansowania. Chodzi o tzw. rezerwę subwencji ogólnej, która funkcjonuje w Polsce od ponad 20 lat. – O środki z rezerwy subwencji ogólnej może ubiegać się zarządca drogi. Dofinansowanie inwestycji w ramach rezerwy jest możliwe po spełnieniu kryteriów kwalifikacyjnych, a wsparcie finansowe nie może przekroczyć 50% wartości zadania – wyjaśnił przedstawiciel resortu infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.