Kierowcy korzystają z obwodnicy Brzezia, a w przygotowaniu są obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Sztumu, Człuchowa oraz Słupska i Kobylnicy. Znamy stan realizacji programu budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim.
Obwodnica Brzezia ma ok. 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km drogi krajowej numer 25 po obu stronach trasy. Większość zadań realizowanych w ramach rządowego programu jest jednak w fazie przygotowania.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego
W przypadku obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 kontynuowane są prace projektowe w zakresie koncepcji programowej. – W 2022 roku uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i mamy ustalony przebieg obwodnicy. Jednojezdniowa trasa, o przekroju 2+1, ma długość ok. 16 km, powstanie na parametrach drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj jest planowane w drugim kwartale przyszłego roku.
Obwodnica Sztumu
Trasa będzie przebiegać w ciągu drogi krajowej numer 55, trwa uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jej wydanie jest planowane w trzecim kwartale tego roku.
Jako wariant preferowany wskazany został przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 55 tuż za Sztumską Wsią. Długość jednojezdniowej obwodnicy klasy GP, z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach, wyniesie ok. 10 km. W pierwszej połowie roku 2025 planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
Obwodnica Słupska i Kobylnicy
Będzie przebiegać w ciągu drogi krajowej numer 21, projektanci pracują nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej. Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od Słupska. Jednojezdniowa trasa o długości ok. 9 km przewidziana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj w latach 2025 - 2028.
Obwodnica Człuchowa
Trasa będzie przebiegać w ciągu dróg krajowych numer 22 i 25. Projektanci pracują nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej. Aktualnie trwa procedura wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Najwyżej punktowany w analizie wielokryterialnej wariant W1 przebiega w ciągu DK22 po stronie południowej Człuchowa a w ciągu DK25 po stronie zachodniej. – Swój przebieg w ciągu DK25 rozpoczyna przed miejscowością Nowosiółki, przecina istniejącą DK22 między Człuchowem a Jaromierzem i kończy się na węźle Nieżywięć w ciągu DK22 – informuje GDDKiA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.