Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Polskie drogi w sieci TEN-T prawie gotowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
21-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dba o dynamiczny rozwój dróg w Polsce. Tylko w najbliższym roku planuje oddać 400 kilometrów nowych dróg dla kierowców. Wiele z inwestycji ma ogromne znaczenie nie tylko dla kraju i poszczególnych miast, ale również dla całej Europy poprzez wchodzenie w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Polskie odcinki w ramach tej sieci niebawem będą w pełni gotowe.

GDDKiA, krok po kroku, uszczupla listę dróg do zrealizowania. Docelowa długość tras w Polsce ma wynosić około 7980 kilometrów, w tym ok. 2100 km autostrad. Na tę chwilę kierowcy mogą korzystać z 5206 km dróg – w tym blisko 3221 km dróg ekspresowych - i blisko 1885 km autostrad. W 2025 roku ogłoszone zostaną przetargi na kolejne odcinki autostrad i dróg ekspresowych, które wydłużą istniejącą już sieć o łącznie 123 km długości.

Wiele z tych dróg należy do transeuropejskiej sieci transportowej stanowiącej główne połączenie transportowe w ramach Unii Europejskiej. Ta rozwijana jest w trzech etapach:

  • sieć bazowa do końca 2030 r.,
  • rozgrzeszona sieć bazowa do końca 2040 r.,
  • sieć kompleksowa do końca 2050r r.

Bazowa sieć TEN-T bliska ukończenia

Całkowita sieć TEN-T w Polce wynosić będzie ok. 7700 km, a jej bazowa, priorytetowa część ok 3900 km. W większości te drogi są już ukończone. Funkcjonują już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, a w 2025 roku GDDKiA odda odcinki A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, a także wyłoni wykonawców trasy do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie.

Wówczas pozostanie ostatni fragment. Jest to odcinek od Dobrynia do granicy o długości 6,8 km. W tym przypadku postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania się sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

Równie pozytywnie wygląda kwestia dróg ekspresowych. W pełni gotowe jest S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S22 od Elbląga do granicy, S19 od Lublina do Rzeszowa, gdzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dobudowuje jeszcze drugą jezdnię od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki, a S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju, ale już teraz służy kierowcom.

Ponadto, w tym roku do ruchu oddane zostaną dwa odcinki S3, a w kolejnych latach zostanie zakończona realizacja S1 od Pyrzowic do Zwardonia i S7 od Gdańska do Warszawy. W przypadku drogi ekspresowej nr 1 w tym roku udostępnionych zostanie ponad 36 km drogi, w tym odcinek tunelowy będący obejściem Węgierskiej Górki, a w przypadku S7 GDDKiA odda w 2025 roku odcinek Modlin – Czosnów o długości prawie 10 km.

Rozszerzona sieć TEN-T szybciej niż zakładano

Chociaż rozszerzona sieć bazowa TEN-T powinna być gotowa w 2040 roku, GDDKiA zapewnia, że budowa zostanie zakończona wcześniej. W głównej mierze są to drogi we wschodniej części Polski.

S12 od Lublina do Ukrainy w części istnieje lub jest w trakcie realizacji. Wybrano już wykonawców S19 na odcinku Denisk na Podlasiu do granicy województwa mazowieckiego - a jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi dla odcinka tej trasy na Mazowszu. Również dalej, od granicy mazowieckiego do Lublina i od Rzeszowa do granicy ze Słowacją wybrano już wykonawców.

W ostatnim czasie ustalono natomiast połączenie S61 z Białymstokiem – od węzła Raczki w kierunku Augustowa i stolicy Podlasia powstanie bezkolizyjna droga dwujezdniowa w parametrach drogi ekspresowej. Na DK8 realizowane są obwodnice Białobrzegów, Sztabina i Suchowoli, a także przygotowywany jest dwujezdniowy odcinek pomiędzy Korycinem i Knyszynem.

W przypadku trasy Ełk - Białystok planem minimum jest budowa bezpiecznej i nowoczesnej drogi w układzie 2+1, z dwoma obwodnicami: Moniek i Grajewa. Trwa już realizacja odcinka Knyszyn - Białystok w ciągu dróg ekspresowych S16 i S19. W rozszerzonej sieci bazowej jest także ostatni fragment obwodnicy stolicy, Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17. 

Równie dobrze prezentujemy się, jak chodzi o kompleksową sieć TEN-T. Chociaż ta ma zostać zakończona w 2050 roku, już ukończona jest w całości część odcinków. Mowa tu o A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Na pozostałych ciągach, kierowcy mogą już korzystać z fragmentów. S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu mamy odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem.

Dla kierowców udostępniono już również około połowy długości S6 między Goleniowem i Trójmiastem, a pozostała część jest już w budowie. S7 pozwala nam dotrzeć z Warszawy do Krakowa i od Myślenic do Rabki-Zdrowju, natomiast w przygotowaniu jest dwujezdniowa droga do granicy ze Słowacją. Korzystamy też z części S52 od Czech do Bielska-Białej, a jej przedłużenie do Głogoczowa jest w przygotowaniu.

Ponadto w realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki dróg ekspresowych: S10 Szczecin – Płońsk, S11 Koszalin – Pyrzowice, S12 Piotrków Trybunalski – Lublin, S16 Olsztyn – Ełk, S17 Lublin – granica z Ukrainą, S19 granica z Białorusią – Białystok, S74 Sulejów – Nisk.

Korytarze transportowe niemal gotowe

W ramach sieci TEN-T funkcjonują też europejskie korytarze transportowe, których celem jest rozwój przewozu osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. Funkcjonuje dziewięć europejskich korytarzy transportowych, z czego aż trzy biegną przez terytorium naszego kraju.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest bliska końca realizacji wszystkich inwestycji wchodzących w skład korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:

  • Morze Bałtyckie - Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski - Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61), 


  • Morze Bałtyckie - Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia),


  • Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem, odcinki S19 od Białegostoku do Denisk oraz S17 WOW).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Damian Kelman 18 stycznia 2025

Zobacz również:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

TEN-T: Jest porozumienie ws. rewizji. Nowe odnogi przez Polskę do Ukrainy

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Damian Kelman 18 stycznia 2025

Zobacz również:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

TEN-T: Jest porozumienie ws. rewizji. Nowe odnogi przez Polskę do Ukrainy

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5