Wartość inwestycji to prawie 1 mld zł. Zostanie ona sfinansowana z pieniędzy Polskiego Funduszu Rozwoju. – Jest to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Krakowa i regionu. Ważne tu jest nie tylko to, że ten projekt zostanie zrealizowany, ale także to, że środki na niego będą pochodzić z PFR – mówił podczas uroczystości podpisania umów na finansowanie wicepremier Mateusz Morawiecki.
Trasa Łagiewnicka to część wewnętrznej obwodnicy miasta, której budowa przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum i połączy ze sobą południowe dzielnice Krakowa. W ramach inwestycji powstanie droga o długości 4 km. Połączy ona ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
Trasa będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu oraz torami tramwajowymi do ul. Zakopiańskiej. Wzdłuż niej zostanie wybudowany ciąg rowerowy. Warunki terenowe będą wymagały wydrążenia na tym odcinku trzech tunelu, których łączna długość będzie wynosiła 1,5 km.
Wyświetl większą mapę
– Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców – mówił Mateusz Morawiecki. – Rozbudowując i modernizując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju – dodawał.W ciągu trasy powstaną także dwa mosty.
Rozpoczęcie prac ma nastąpić w 2017 roku, a ich zakończenie, w 2020 roku.
Wicepremier zaznaczył również, jak ważna jest ta inwestycja pod względem modelu finansowania. Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana z różnych źródeł, 300 mln zł kredytu ma zapewnić działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 roku zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania z EBI w ramach planu Junckera to niemal 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową cześć projektu. Całkowity koszt realizacji inwestycji jest szacowany na 1 mld zł.