Rynek Infrastruktury
Xavier Devictor, dyrektor Banku Światowego na Polskę mówił, że zebrane dane pokazują, że pracowanie nad bezpieczeństwem drogowym jest ważne, zwłaszcza biorąc pod uwagę koszty gospodarcze tych zdarzeń, które są olbrzymie.
Devictor przypomniał, że w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego Polska znajduje się na końcu zestawienia. Poczyniła też najmniejsze postępy dotyczące BRD w ostatniej dekadzie. – Polska mogłaby sobie radzić lepiej i powinna to robić – oznajmił dyrektor BŚ na Polskę.
– Jeżeli chodzi o wypadki drogowe to widzimy je pojedynczo i ludzie giną pojedynczo. Wytwarza się przekonanie, że to jest nieuchronne i nic nie da się z tym zrobić. Jeśli spojrzymy na wcześniejsze doświadczenia Polski, to spadek liczby ofiar o 24 procent pokazuje, że można cos z tym zrobić – zauważył Xavier Devictor.
Dyrektor przypomniał, że na bezpieczeństwo składa się inwestowanie w bezpieczniejsze drogi, promowanie bezpiecznych zachowań oraz współpraca instytucji odpowiadających za zarządzanie drogami. Aby zwiększyć bezpieczeństwo należy realizować inwestycje w takich miejscach, gdzie zdarza się najwięcej wypadków.
Na prezentacji obecny był Marc Shotten, członek zespołu Global Road Safety Facility, który jest programem międzynarodowym, w ramach którego analizowane są możliwości poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie instytucjonalnym. Przedstawił on międzynarodowy kontekst wypadków drogowych.
Przypomniał on, że wśród przyczyn zgonów na płaszczyźnie międzynarodowej, wypadki drogowe stanowią ósmą przyczynę na świecie. – Jest to ogromy ciężar dla krajów, bo koszty gospodarcze wypadków drogowych mogą mieć ogromne skutki. Łączne skutki wynoszą od 1 do 3 procent PKB – mówił Shotten.
Według Marca Shottena, bezpieczeństwo ruchu drogowego powinno być priorytetem każdego rządu. Dodał, że konieczne jest przyjęcie interdyscyplinarnego podejścia do ruchu drogowego, ustalenie celów oraz stworzenie krajowego programu BRD.
– BRD da się wyprodukować jak każdy produkt i usługę – powiedział Shotten. – W Banku Światowym wyciągnęliśmy kilka kluczowych wniosków - potrzebne są narodowe plany działań, potrzebna jest większa uwaga, ale największym problemem jest słaby potencjał instytucjonalny krajów. Rozwiązania systemowe istnieją. Kraje, który odniosły sukces w zakresie BRD, przełamały bariery instytucjonalne – dodał.