Rządy Polski i Ukrainy, które nie mogły dojść do porozumienia w sprawie wielkości kontyngentów zezwoleń dla przewoźników drogowych chcących wjeżdżać do drugiego z krajów, pogodziła Unia Europejska. Zawarła ona bowiem umowę z Ukrainą, na mocy której firmy z tego kraju mogą bez przeszkód operować na całym obszarze wspólnoty, realizując transport dwustronny bądź tranzytowy. Porozumienie ma jednak charakter czasowy.
W zeszłym roku dużym problemem w relacjach polsko-ukraińskich była kwestia zezwoleń dla ukraińskich przewoźników drogowych na wjazd swoimi ciężarówkami na terytorium RP. Kijowski rząd twierdził, że przyznany kontyngent 200 tys. zezwoleń jest zbyt niski i ogranicza wymianę handlową, podczas gdy polskie MI odpowiadało, że tutejsze firmy nie wykorzystują kontyngentu przyznanego Polakom przez Ukrainę. Tamtejsi nadawcy mogą więc bez przeszkód korzystać z usług oferowanych przez polskie podmioty i dzięki temu eksportować towary.
Na razie obowiązują nowe przepisy unijne
Jak sytuacja zmieniła się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, po której Polska wyraźnie deklarowała pomoc Ukrainie m.in. w obszarach gospodarczych? Jak zapewnia rząd, firmy ukraińskie mogą teraz bez ograniczeń realizować transport w relacjach z Ukrainy do Polski i dalej na zachód, bo 29 czerwca zawarta została umowa pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, na mocy której czasowo zawieszono konieczność ubiegania się o odpowiednie zezwolenia. – W związku z tym obecnie zarówno od przewoźników polskich, jak i ukraińskich nie są wymagane zezwolenia na przewozy drogowe – tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury RP.
Dokument zezwala bowiem także na nielimitowany wjazd przewoźników unijnych na terytorium Ukrainy. Porozumienie ma obowiązywać przez rok – do 30 czerwca 2023 r. Na trzy miesiące przed upływem tego terminu strony uzgodnią, czy zapisy tej umowy będą przedłużone – zapowiada przedstawiciel MI.
Koncepcja kontyngentów zezwoleń nie została zarzucona
Jeśli jednak taka decyzja nie zostanie podjęta, strona polska ponownie zacznie wydawać Ukraińcom odpowiednie zezwolenia – tak jak miało to miejsce do 2021 r. – Podstawą prawną do tego ma być umowa zawarta pomiędzy Polską a Ukrainą w 1992 r. Należy się spodziewać, że jeśli tak się stanie, zawieszony spór o wielkość kontyngentów powróci ze zdwojoną siłą. Więzi gospodarcze pomiędzy krajami mają bowiem szanse być o wiele silniejsze niż przed 24 lutego tego roku.
Tymczasem, jak wskazywały władze Ukrainy, możliwość wjazdu na teren RP jest kluczowa dla ukraińskich eksporterów, bo właśnie tędy biegnie większość szlaków tranzytowych na Zachód. Ograniczenia istotnie wpływają więc nie tylko na poziom wymiany handlowej z Polską, ale i z pozostałymi krajami UE.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.