Partner serwisu
Drogi i autostrady

Polsce potrzeba zjednoczenia wokół problemów BRD

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
14-06-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Polsce potrzeba zjednoczenia wokół problemów BRD
Soames Job, międzynarodowy ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego fot. hardingconsultants.co.nz
Soames Job, międzynarodowy ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego, powiedział podczas prezentacji raportu dotyczącego przeglądu potencjału w zakresie zarządzania bezpieczeństwem drogowym w Polsce , że cele przeglądu są zgodne z wytycznymi ekspertów Banku Światowego. – W związku z tym to jest dość standardowy proces w każdym kraju, gdzie prowadzony jest przegląd. Rekomendacje są jednak unikalne – zastrzega ekspert.

Job powiedział, że w celu ograniczenia liczby wypadków i osób poszkodowanych niezbędne jest zapewnienie odpowiedniego finansowania, ustawiczne monitorowanie, dokonywanie badań i ocen. Ma to pozwolić na zaproponowanie nowelizacji prawa i zmian, które pozwolą osiągnąć powyższy cel.

– Przegląd prowadzony jest równolegle z pracami nad Narodowym Programem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Takie procesy podnoszą zainteresowanie BRD, przyciągają uwagę mediów, prowadzą do zmian strategicznych – mówił ekspert.

– Te działania są zorientowane na poprawę świadomości, by społeczeństwo coraz częściej myślało i czytało w mediach na temat kwestii związanych z BRD. Tak jak wspomniałem program przeglądu jest zgodny z wytycznymi ekspertów Banku Światowego, rozmawialiśmy z polskimi instytucjami, by zrozumieć lepiej tę sytuację, żeby zrozumieć, jakie systemy zarządcze są wykorzystywane – wyjaśniał.

Istnieją ogólne zasady dotyczące tzw. bezpiecznego systemu, stosowanego przez wiele krajów, które służą redukcji ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. W innych krajach funkcjonują rozwiązania chroniące przed błędem ludzkim – ruch jest odpowiednio odseparowany. Job przywołał przykład barier ochronnych, które zmniejszają ryzyko wystąpienia wypadku drogowego z ofiarami śmiertelnymi poprzez zmniejszenie siły uderzenia.

Ekspert oznajmił, że liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach zmniejsza się i w tej sferze następuje poprawa. – W Polsce to poprawa o 24 procent, w innych pastwach nawet o 40 procent. Nie jest to najgorszy wynik, ale w zestawieniu z innymi państwami Polska nie wypada najlepiej – zauważył.

– Ten przegląd jest niezwykle ważny, bo w tym obszarze polska poniosła porażkę – skomentował Job i przedstawił elementy krytyczne w zakresie BRD. – Pierwsze działania to kwestia zarządzania prędkością - to da szybką redukcję wypadków śmiertelnych. Są zbyt wysokie dopuszczalne szybkości na drogach. Również ludzie nie przestrzegają tych dopuszczalnych limitów prędkości, nie ma dostatecznych ostrzeżeń a potem egzekwowania przekraczania tych limitów. Trzeba wprowadzić odpowiednią egzekucję przepisów, jeśli ludzie nie będą tego robili, to znaczy, że egzekucja jest za słaba – zauważył międzynarodowy ekspert.

Job powiedział, że Narodowy Program BRD musi być wspólny. To oznacza, że potrzebne jest wyznaczanie wspólnych celów i wiele osób musi zadeklarować swoje wsparcie dla tych działań. – Te cele muszą być takie, byśmy czuli się ich właścicielami i będziemy się wówczas angażować – wyjaśniał.

Ważne jest także inwestowanie w infrastrukturę drogową w Polsce. Job zwrócił uwagę na to, że większość wypadków odbywa się nie na pasie, po którym zwykle porusza się pojazd, lecz na pasie zajmowanym podczas wyprzedzania. – Jeżeli będziemy mieli odpowiednią infrastrukturę i zabezpieczenia można ocalić wiele istnień ludzkich – mówił ekspert.

Kolejne elementy infrastruktury powinny wpływać na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Jedna trzecia wypadków drogowych dotyczy właśnie tych uczestników ruchu. Ostatnia grupa inwestycji to budowa rond. Pozwalają one na zmniejszenie liczby wypadków. Job powiedział, że samochody są lepiej chronione z przodu niż z boku i wszystkie przypadki zderzeń bocznych mogą mieć poważne konsekwencje. – Na rondach występuje zderzenie pod kątem i poważny wypadek może zmienić się w lżejszy – oznajmił.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Grzegorz Rekiel 27 grudnia 2023

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Minister Gajadhur chce wzmocnienia ITD

Polityka i prawo

Minister Gajadhur chce wzmocnienia ITD

Mikołaj Kobryński 05 grudnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Grzegorz Rekiel 27 grudnia 2023

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Minister Gajadhur chce wzmocnienia ITD

Polityka i prawo

Minister Gajadhur chce wzmocnienia ITD

Mikołaj Kobryński 05 grudnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5